Tag Archive for: mødrehjælpen

Hvis vi bare alle gav en ti’er!

julemaerke-til-og-fra

I juletiden skærer det nok de fleste af os lidt ekstra dybt i hjertet at tænke på både de forældre og børn, hvor der ikke er meget at rutte med til gaver, pynt og lækkerier.
Først og fremmest tænker jeg på de uskyldige unger, men det må heller ikke være den rareste følelse som forælder at være landet i en situation, hvor det er svært at give sine børn, det man gerne vil.

 Hvert år til jul vil jeg derfor gerne gå foran og give lidt selv – og selvfølgelig slå lidt på tromme for Mødrehjælpen og Julemærkehjemmene, som gør så meget for at hjælpe nogle af de børn i Danmark, som har det allersværest og er mest udsatte. Dem, som er fattige, føler sig udenfor, bliver mobbet eller har et skævt forhold til kost og ernæring. Der skal så lidt til  og hvis vi bare allesammen gav en ti’er ville det gøre en verden til forskel.

Sammen kan vi gøre en forskel – og DIN hjælp betyder noget! Om det så bare er ti kroner.
Og glem ikke, at det også giver varme i vores egne hjerter, når vi støtter andre!

julemaerkehjem

SÅDAN KAN DU HJÆLPE!

Irmas blad Krydderiet er normalt gratis, men koster 10 kr. i denne måned, så går ubeskåret til Mødrehjælpen. ♥

Du kan også (som jeg selv har gjort – walk the talk, som man siger!) give et valgfrit bidrag på Mødrehjælpens Juleindsamling her. Bare et lille beløb – det behøver ikke være mere, end en pose æbleskiver eller en rulle marcipan koster. Hvis du har lyst, kan du bruge funktionen til dele det på Facebook bagefter, så du også giver opfordringen videre. ♥

julemaerkehjem-til-og-fra

Julemærkehjemmene hjælper udsatte børn året rundt, og de har traditionel fået mange af deres donationer – som de er 95% afhængige af – gennem julemærkerne. Julemærket blev opfundet i 1903 af postmester Einar Holbøll for at samle penge ind til børn med tuberkulose. Breve sender vi jo nu bare ikke så mange af mere, men til gengæld er jeg vild med ideen om at bruge mærkerne til alt muligt andet. Fx til bordkort eller til-og-fra kort. Du kan også købe julemærkehjemmenes fine færdiglavede gavemærker og flere andre ting her.
Selve julemærket får du på posthuset og i de fleste dagligvarebutikker. ♥

Ligesom til Mødrehjælpen kan du også støtte med et beløb fra 100 kr. og opefter til Julemærkehjemmene lige her. ♥

postbud-julemaerke
Vi slutter med denne glade og fine træfigur fra Kay Boyesen, som er inspireret af julemærkets opfinder Einar og er en relancering fra tresserne.
For hver solgt eksemplar af Einar går de 25 kr. til Julemærkehjemmene.
Du kan købe den og læse mere om historien bag her hos Kop & Kande. ♥

Som du kan se, er der mange muligheder for at støtte vores egne udsatte familier – det kræver bare et klik at varme både andres og ens eget julehjerte ♥♥♥♥♥

Kærlig hilsen Jeanette

Julen er børnenes og hjerternes fest!

I julen sidder pengene lidt løsere hos de fleste af os. Vi køber gaver og pynt og blomster og dekorationer, holder julefrokoster og drikker gløgg – og bruger gerne lidt ekstra på hinanden og på mad og lækkerier til juledagene. Proppen går af, og vi bliver lidt mere rundhåndede med det hele.
Desværre er det ikke alle, der kan tillade sig at have det på den måde. Nogle må se i øjnene, at de ikke kan give deres børn en rigtig jul med alt, hvad den indebærer af gaver og rigtig julemad.

moedrehjaelp_jul
Børnene er de sidste, der kan gøre for, at økonomien er stram derhjemme, og derfor er Mødrehjælpen en organisation, som alle os, der kan undvære lidt, kan tænke på her i juletiden. Nu, hvor pungen alligevel står på vid gab, så kunne vi måske godt undvære en enkelt rulle marcipan eller to!

Julen er som bekendt hjerternes fest – og også børnenes fest. Ligesom sidste år, giver jeg gerne et par hundrede kroner fra julebudgettet til at give en håndsrækning til en medborger, som må lide den tort at søge hjælp for at give sine børn en god jul. Jeg håber, at du vil overveje at gøre det samme. Som du kan se på billedet, er der i skrivende stund stadig børn, der står i kø for at gå hjælp.

Julemærkehjemmene synes jeg også fortjener en opmærksomhed her til jul. Om ikke andet så køb et ark af de fine julemærker og støt det gode formål. Eller giv et lille bidrag her.
Frejas historie her på videoen siger det hele – tænk at nå dertil, hvor man “tør være med i samtaler” og “griner, når der er noget, man synes der er sjovt“! Det er virkelig rørende.

Jeg overvejer at blive julemærkeven og støtte med et lille månedligt beløb (fra bare 50 kr.). Her kan man virkelig være med til at gøre en forskel for et lille menneske, der lever med mobning og isolation. Som julemærkeven bliver men en aktiv del af den gode sag og bliver inviteret ud til julemærkehjem og til særarrangementer. Læs mere her.

Og husk, at det varmer også os selv, når vi hjælper andre! 🙂

Kærlig hilsen Jeanette

Er vi os selv nærmest?

Jeg tænker nogle gange på, om vi danskere er blevet for gode til at lukke øjnene og for dårlige til at give en hjælpende hånd til andre, der har mindre at gøre godt med end os selv.

Jeg husker tilbage på historier om min egen oldefar, som under og efter krigen hjalp familier i nød i hans lokalområde, hvor han var sognerådsformand. Min mands farmor Oda var frelserpige og stod og sang for at samle penge ind til de fattige bl.a. til jul.

Hvad gør VI for at støtte vores medborgere i Danmark, som er i nød? Hjemme hos os betaler vi til et barn i Afrika og støtter forskellige hjælpeorganisationer, men fattigdommen iblandt os i Danmark forholder vi os ikke så meget til. Måske fordi vi er blevet alt for vant til, at systemet tager sig af det hele! 

Jeg tror faktisk ikke, vi nødvendigvis er blevet os selv nærmest – men måske har vi glemt dem, der er tættest på, fordi vi ikke tror, at fattigdom for alvor eksisterer i Danmark.


Men også i vor tid er der noget, der hedder både Frelsens Hær og Mødrehjælpen. Der ER mennesker i Danmark, som ikke har råd til at holde en normal jul for deres børn med alt, hvad der hører sig til. Det må være en forfærdelig situation at stå i, og i år er der rekordmange, der søger julehjælp hos Mødrehjælpen.

Prøv fx at læse Anne-Chalottes historie her og tænk over, hvor skrøbelig tilværelsen kan være, og hvordan fx sygdom og skilsmisse kan ændre livet- det kunne sikkert også ske for både dig og mig.

Jeg tror godt, at rigtigt mange af os kan springe et glas gløgg over i byen, eller købe et par ruller marcipan mindre, og undvære et lille beløb til kvinder som Anne-Chalotte, så de kan give deres børn en god jul.  Måske kan vi tænke lidt over vores eget madspild og købe lidt mere fornuftigt ind – det er noget, som disse kvinder må tænke over hver eneste dag!

Jeg har selv lige sendt 300 kr. afsted og det er en god følelse at give lidt til andre. Det er måske ikke alverden, men hvis vi alle bidrager med små og store beløb, kan vi være med til at gøre en forskel. Måske er du selv i den priviligerede situation, at du ikke en gang vil mangle de penge, når det kommer til stykket.
Gå ind og støt Mødrehjælpens juleindsamling med et valgfrit engangsbeløb her eller på Mobilepay 42 26 26 26.

modrehjaelpen_juleindsamling