Kan du huske de nye kostråd?

Kan du huske de nye kostråd?

Jeg synes, de nye kostråd fra Fødevarestyrelsen er værd at bruge et par minutter på. Selvom de ikke har et catchy slogan som 6 om dagen, er det nemlig nogle overordnede leverregler, som er nemme og gode lige at have i baghovedet. Og vi danskere er faktisk blevet bedre til at efterleve kostrådene, og det har medvirket til at mindske risikoen for hjerte-kar-sygdomme, kræft, type 2-diabetes og at flere og flere bliver overvægtige.

Lad os starte helt generelt – det er da let at huske og have med at gøre:

Spis_varieret_ikke_for_meget_og_vaer_fysisk_aktiv
De enkelte mere specifikke kostråd kan være svære at gå rundt og huske på, men her kan du få overblik over dem – og hvordan det går med dem:

1. Spis frugt og mange grøntsager
Vi er blevet bedre til at spise meget frugt, men kan blive bedre til at spise mere grønt. Vi spiser fortsat det meste af dagens grønsager til aftensmaden, mens vi primært spiser frugt som mellemmåltider.

2. Spis mere fisk
Det anbefalede indtag er på 350 g/ugen, heraf bør de 200 g være fed fisk. Omkring 10 % af den voksne del af befolkningen og omkring 5 % af børnene efterlever kostrådet om fisk.

3. Vælg fuldkorn
Det er kun 1/4 af alle voksne samt 1/3 af børnene, der efterlever den anbefalede mængde fuldkorn på 75 g om dagen.

4. Vælg magert kød og kødprodukter
Det anbefales højest at spise 500 g kød om ugen fra okse, kalv, lam eller svin og at vælge de magre typer. Det gennemsnitlige indtag er for mænd 525 gram om ugen, mens kvinder spiser 315 gram om ugen. Mændene kan med fordel erstatte lidt af kødet med fisk.

5. Vælg magre mejeriprodukter
Danskerne har ændret mælkevaner over de sidste 30 år – sødmælken er til dels udskiftet med letmælk og minimælk/skummetmælk. Hvad angår surmælksprodukter er udbuddet af magre varianter stort.

6. Spis mindre mættet fedt
Danskernes indtag af mættet fedt udgør i gennemsnit 15 % af energien, hvor det anbefalede bidrag er maks. 10 %. Mindre end 10 % af den danske befolkning har et indtag, der lever op til anbefalingen. Fedtindtaget er dog reduceret væsentligt igennem de sidste år, og reduktionen er hovedsagelig sket ved indtaget af smør, margarine og olie.
Jeg har personligt fået øjnene op for Becel – både til madlavning og på brødet. Becel Gold smager godt og indeholder fx 60% mindre mættet fedt end Kærgården. Det har et højt indhold af Omega 3 fedstoffer og består af 70% umættet fedt.

7. Spis mad med mindre salt
De vigtigste kilder til salt i den danske kost er brød, kødprodukter, ost og færdigretter. Op mod 70 % af det salt, vi indtager, kommer fra forarbejdede varer.
Personligt elsker jeg hjemmelavet mad og gode råvarer – og tænker generelt over at reducere præfabrikerede madvarer.

8. Spis mindre sukker
Anbefalingen er, at højst 10 % af energien kommer fra tilsat sukker. Omkring 1/3 af de voksne og 2/3 af børnene lever ikke op til denne anbefaling primært pga. mellemmåltider i form af slik, kager og is og sukkersødede drikke.

9. Drik vand
Danskerne drikker mere vand end tidligere, men har samtidig stadig et højt indtag af søde drikkevarer. Gennemsnitsdanskeren får 22 g sukker om dagen fra sukkersødede sodavand, og sodavand bidrager således væsentligt til sukkerindtaget. For at spare på sukkeret anbefales det i stedet at drikke vand til måltider, samt at slukke tørsten i vand.

de nye kostrå¨d

0 replies

Skriv en kommentar

Har du en kommentar?
Så del den meget gerne!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.