Tag Archive for: selvstændig blogger

Jeg kom til at tænke på forleden, da jeg sad til et pressemøde i anledning af Eau Thermale Avènes 30-års fødselsdag, at det faktisk er en vild rejse, jeg har været på, som én af de første voksne bloggere. I over 8 år har jeg fra hjertet forsøgt at inspirere andre kvinder med min personlige blog. Her kan du læse om, hvordan jeg kom fra out of nowhere og i starten stod ret alene. Til nu i dag har et fantastisk netværk og blive inviteret til pressearrangementer – og på ingen måde føler mig som en outsider længere. 

Apotekermærket Eau Thermale Avène fejrer 30-års fødselsdag i år og inviterede presse og influencers til en fin fejring i denne uge.

Jeg startede bloggen her – der dengang hed Voksenlivsstil – tilbage i juni 2012. Det startede helt spontant, da det slog mig, at også vi voksne kvinder (jeg var 48 på det tidspunkt) har en masse at dele med hinanden, og har brug for at få holdt spejlet op en gang imellem. Som inspiration, underholdning, for at se, hvad andre går rundt og laver – og for at føle, at der er andre derude, der er ligesom os. Og måske endda har nogle ideer eller noget på hjertet, vi kan bruge til noget.

Jeg kastede mig ud i det, og eftersom jeg ikke kommer fra mediebranchen eller har et navn i forvejen, var det helt fra scratch. Jeg sendte noget ud i universet, og tænkte, at så måtte der også kommet noget tilbage. Hvad der ville ske, vidste jeg ikke, men noget ville der ske! Og det må man sige er holdt stik.

Jeg har haft mig selv med hele vejen!

Du kan jo selv gå tilbage i arkivet (find det ude i siden af bloggen) og se, hvad jeg lagde ud med! Helt private beautyfavoritter, bøger, te, opskrifter, hausfrau tips. Når jeg ser tilbage, så er der en rød tråd direkte fra den spæde start til i dag og jeg kan 100% se mig selv i det hele fra starten til i dag. (Nogle af billederne er desværre forsvundet – pga. min flytning fra Bloggers Delight – men det er der ikke noget at gøre ved). Nogle af beautyfavoritterne fra fx. Sensai og Jane Iredale er stadig de samme her 8 år efter! 🙂

Selvfølgelig bliver man bedre og klogere hele tiden, og var der noget, jeg ville ønske, jeg var bedre til fra start, var det søgemaskineoptimering (SEO). Men det er, hvad det er, og det er som sagt en rejse og en kæmpe læreproces, jeg har begivet mig ud på.

I starten var jeg også meget forbeholden med at vise mig selv, og fortælle om mit privatliv. De grænser har i dén grad flyttet sig med årene. Bloggen er blevet en del af mig, en forlængelse af mig, og jeg føler det ikke forkert eller unaturligt at dele ud af mig selv. Der er grænser naturligvis, men efter nogle år gik det op for mig, at skulle mine gode råd tages for gode varer, og skulle nogle kunne identificere sig med mig, så var jeg nød til at vise, hvem jeg er.

Jeg sagde ja til alt!

De første par år voksede trafikken på min blog fra ingenting til nogle hundrede sidevisninger om dagen. I dag bliver der læst omkring 25.000 sider hver måned her på Qland. Dertil er Instagram kommet til, hvor jeg har startet en ny sej kamp for også at gøre mig lidt gældende. Voksne kvinder ryger heldigvis ikke på hvad som helst, så det tager tid at få opbygget en læser/følgerskare – men I voksne kvinder, der læser med – og tak for det – er til gengæld fantastiske at få i tale. Jeg elsker den feedback, jeg får, og den samhørighed og den kontakt, der nogle gange opstår. ♥

Fra 2015 begyndte jeg så småt at blive inviteret til forskellige bloggerevents. Her bliver man præsenteret for forskellige emner og produkter, og det er altid meget fine arrangementer, hvor man også får lejlighed til at netværke med andre skrivende.
I starten var jeg altid den suverænt ældste og jeg kendte ingen. Jeg følte mig virkelig som en outsider og ved nogle lejligheder var det en anelse pinefuldt at stå dér alene i verden. Men jeg havde ja-hatten på. Det gjaldt for mig om at opbygge et netværk, og jeg sagde ja til ALT.

Stille og roligt lærte jeg en masse nye mennesker at kende, og i de efterfølgende par år blev hele mediebilledet stille og roligt disrupted!

Influencere er langt mere anerkendte i dag!

Efter et års tid, hvor jeg følte mig lidt underlig og ret alene i verden, så skete der noget. Opdelingen mellem presse og influencere begyndte at blive opløst. Sidstnævnte gruppe begyndte en udvikling mod større og større anerkendelse (og indflydelse), og til min store glæde begyndte arrangementerne at blive slået sammen, så presse og bloggere blev inviteret sammen. Samtidig forsvandt de helt unge fra de møder, jeg kommer til, og pludselig åbnede der sig et netværk af modne pressefolk fra blade og magasiner – og flere skønne voksne bloggere 50+/- kom til:

BeautybySilke
FiftyFabulous
IbByHeart (også startet i 2012)
Sundt Kvindeliv
Louise Dorph
Peekaboodesign
Make My Hayday

I dag er der sket det, som jeg håbede og troede på, da jeg sendte min blog ud i universet første gang. Det er sket “noget”. Jeg har dejlige læsere, og har fået et utroligt skønt netværk af andre skrivende, pr-mennesker og iværksættere, designere og andre, der står bag spændende brands.
Jeg er gået fra at være en pioner og en outsider til at være en del af en dynamisk verden af mennesker, der udtrykker sig på de nye medier. Og tro mig, det er hårdtarbejdende, søde og begavede kvinder.

Bloggen gør mig ikke rig, men glad!

I dag har jeg mit eget “medie”, Qland, hvor jeg suverænt bestemmer, hvad der sker – og som er så fast en del af mig, at jeg ikke kan forestille mig, at det ikke skal være der. Det er hårdt arbejde at levere hele tiden, men på een eller anden måde, så lykkes det uge efter uge, år efter år.

Jeg er ikke et sted, hvor jeg bliver styrtende rig på at blogge, men med årene har det åbnet en ny verden for mig af oplevelse og mennesker, jeg ellers ikke ville have lært at kende. Og en dialog med læsere, som jeg aldrig ville have fået. Min verden har åbnet sig.
Selvfølgelig er der kommercielt indhold, vi har jo alle brug for penge for at leve og en betaling for vores indsats, men jeg har mig selv med og siger kun ja til ting, der fra hjertet er mig.

Jeg har så meget grund til at være glad og taknemmelig – og jeg tillader mig også at klappe mig selv lidt på skulderen for en vedvarende indsats, en tro på, at der ville ske noget, og en overvindelse af at være lidt anderledes, især i starten.

Tak, fordi du er med på rejsen! ♥♥♥

Min drøm er gået i opfyldelse!

Her er min nye arbejdsplads – hjemme hos mig selv. Lige ved siden mit køkken, midt i mit hjem….og med mit lager lige nede i kælderen. Min drøm om at arbejde hjemme og være min egen herre er gået i opfyldelse!

arbejde-hjemme-selvstændig

For kort tid siden gik jeg over til at være selvstændig blogger og webshopejer på fuld tid. Den virksomhed, jeg har været ansat i de sidste 7½ år har valgt at lukke og slukke, så nu var det nu. Det har fra starten været et risikofyldt projekt, jeg var ansat i, og da min mand for snart 3 år siden spurgte mig, hvad jeg kunne tænke mig at lave, hvis firmaet lukkede, fik jeg formuleret min inderste drøm: at være min egen herre og arbejde hjemme.

Jeg fik formuleret min tiltrækning af, at tingene smelter sammen, så grænserne mellem arbejde og fritid flyder ud. Nogle ville hade det, men for mig er det den ultimative luksus at kunne arbejde, når det passer mig – morgen, aften, weekend – men til gengæld også tage pauser, når jeg har lyst.

Jeg er i øvrigt uddannet cand. merc. og har bl.a. været marketingchef i en lang årrække. Men mine karriereambitioner er afløst af et ønske om først og fremmest at have tid, overskud, fleksibilitet, kreativitet og livskvalitet.

Ja, det er benhårdt arbejde at være selvstændig, og det kræver SÅ meget tålmodighed, vedholdenhed og hårdt slid at bygge noget op. Det betyder også i de fleste tilfælde, at man ikke tjener ret mange penge i en periode, måske i flere år. De fleste nævner det magiske tal 3…..3 år, før en internetforretning typisk overhovedet begynder at tage fat!

Jeg begyndte at bygge tingene op ved siden af mit job, som det skal siges var deltid 24 timer om ugen. Det var en investering, hvor jeg brugte både mine ressourcer, rigtigt meget af min fritid og af mine opsparede penge. Men nu efter 2½ år med en masse arbejde springer jeg så for alvor ud i det! Og jeg er lykkelig for at have chance for nu at gøre det til en rigtig levevej og udleve drømmen, som Malene Birger så fint har formuleret: Mit liv er mit arbejde og mit arbejde er mit liv! 

Voksenlivsstil begyndte jeg at skrive for 4 år siden, nærmest som en spontan ting. Jeg synes, jeg altid har masser af ideer og gang i mange ting – og så elsker jeg at skrive og formidle. Så hvorfor overlade bloggeriet til de unge alene? I dag ligger der langt over 600 indlæg herinde, og der er over 13.000 unikke læsere på bloggen hver måned. Jeg ser ikke Voksenlivsstil som et arbejde. Bloggen er en forlængelse af mig og en glæde og en fornøjelse, som jeg selvfølgelig bruger masser af tid på, men som en helt naturlig del af mit liv i dag. Den kontakt, det giver mig, og det fællesskab, jeg får, når jeg taler, skriver med eller møder folk, der læser med, betyder alverden for mig.
Så tak, fordi du læser med!

Jeg har givet mig selv et år til at prøve livet som selvstændig og til at forsøge at få en levevej ud af det. Jeg tror fuldt og fast på, at det kan lade sig gøre med ihærdighed, fastholdenhed og tro på projektet. På den første lille måned er jeg allerede blevet tilbud tre freelance opgaver, men nu vælger jeg at holde fast i mit eget først og fremmest. Det er nu godt at vide, at man stadig er efterspurgt på markedet, men på et tidspunkt er man vel nød til at satse. Du kan bruge din energi og talenter på at forfølge dine egne drømme – eller du kan vælge at lade dig hyre til at forfølge andres! Begge dele er lige gode, og vi er ikke alle drevet af de samme værdier og den samme motivation,  men nu har jeg fået – eller jeg har selv skabt – chancen, og det er jeg enormt taknemmelig for.

Bliver det ensomt? Flere spørger mig, om jeg ikke savner kolleger. Nej, bestemt ikke. Jeg har masser af kontakt med kunder, leverandører og med en masse forskellige mennesker i forbindelse med bloggen. Meget ofte mennesker, som jeg deler et fællesskab med og klinger godt med og bliver inspireret af. Når man ovenikøbet har mulighed for at arbejde mere fleksibelt, giver det også større muligheder for socialt samvær med familie og venner på alle mulige skæve tidspunkter. Så jeg føler mig bestemt bare beriget på alle måder.