Den enkle vej gennem kosttilskuds-junglen

Den enkle vej gennem kosttilskuds-junglen

I går var jeg til et interessant foredrag om vitaminer og kosttilskud med en ekspert fra A. Vogel, som bl.a. står bag de stærke vitaminer og mineralprodukter i serien BiOrto.

Mange af os har svært ved at gennemskue, hvad der vender op og ned, når det kommer til kosttilskud, markedet er præget af smart markedsføring og useriøse producenter.

En ekspert fra et mærke som BiOrto er naturligvis interesseret i at sælge sine produkter, og vil derfor være fortaler for at tage et tilskud af vitaminer og mineraler. Jeg er derfor helt med på, at der findes forskellige “religioner” på området.

Det troværdige og interessante ved foredraget var dog, at der blev givet anbefalinger til at gøre det ENKELT og lade være med at tage alle umulige forskellige produkter.

Nr. 1 er de gode måltider, som man kan toppe op med FÅ gode kosttilskud.

 Dansk kost = sund kost?

Et mantra for mange er, at en varieret dansk kost dækker vores behov for de vitaminer og mineraler, som vi ikke kan leve og fungere uden.

Sagen er, at vores kost ikke altid indeholder det, vi tror den gør. Især ikke, hvis det gælder industrifremstillede fødevarer, fødevarer fra udpint landbrugsjord og visse importerede varer, som kan indeholde sprøjtemidler, medicinrester og tungmetaller.

Dertil kommer, at mange tilbereder alt for meget af deres kost ved for høj varme (jeg forstår ikke det med at grille alting) – og så spiser vi generelt ikke altid så sundt, som vi siger og tror.

Det kan derfor være en god idé at supplere kosten – især i perioder, hvor vi spiser lidt og ensidigt – med 1 enkelt kosttilskud som fx Biortomin

Suppler eventuelt med en god solid fiskeolie fra et kendt mærke (ikke alt for billig).

Biortomin-multivitamin

Tag kun de almindelige ting!

Det er vigtigt ikke at gøre kosttilskud til en videnskab og at undgå forskellige mere eller mindre obskure urter og mirakeltilskud. Særligt udenlandske producenter (selv hvis de har en .dk hjemmeside), der lover guld og grønne skove, skal man gå i en lang bue udenom. De kan vise sig at virke, men ofte fordi de i virkeligheden indeholder stærke lægemidler.

En del stoffer modarbejder desuden hinanden, mens andre er en forudsætning for hinanden (fx. kalcium og magnesium). Urter, vitaminer og endda måske fiskeolier i een og samme tablet er ofte problematisk.
Men ingen vitaminer modarbejder hinanden!

Urter kan tages separat i en periode for at afhjælpe konkrete problemer. 

Lav pris = dårlig kvalitet

En høj pris garanterer ikke altid en høj kvalitet, men køber du meget billige vitaminer og mineraler kan du være sikker på, at du får en dårlig kvalitet og et lavere vitaminindhold.
Det skyldes simpelthen, at de rene råvarer, og dem med medicinsk kvalitet, koster mere.

Tag særlige vitaminer efter behov i perioder!

De forskellige vitaminer kan tages som ekstra tilskud i perioder, hvis du føler behov for det. Det kan fx være, at du er træt, bliver ofte syg, eller dit hår er blevet mindre kraftigt.

Her får du en oversigt over nogle af de mest almindelige vitaminer:

A-VITAMIN
A-vitamin er et af de fedtopløselige vitaminer, som vi i teorien kan få for meget af. Vitaminerne K E D A (dem vi er ked’a) er de fedtopløselige og dem, som lægger sig i leveren. Dem må vi ikke få for meget af. Resten er vandopløselige og forsvinder ud med urinen.

A-vitamin kan dog sagtens tages terapeutisk med 4-5 tabletter om dagen i en uge, uden at der sker noget ved det.
Vitaminet er godt for vores slimhinder, hud og øjne (fx natteblindhed). De kan være hensigtsmæssige som ekstra tilskud i forbindelse med problemer med slimhinder i forbindelse med fx overgangsalder eller pollenallergi.

B-VITAMIN
Her er det vigtigt at købe et kvalitetspodukt, hvor sammensætningen af de forskellige B-vitaminer er rigtig. Vitaminet mindsker træthed og udmattelse og er vigtig for vores lever.
Tyndt hår kan være et tegn på B-vitaminmangel.
I dag er B-vitaminmangel desuden udbredt blandt “kulhydrat-forskrækkede”, da korn er en vigtig kilde.

C-VITAMIN
C-vitamin har de senere år fået anerkendelse for en større betydning end man hidtil har antaget. Det har betydning for vores immunforsvars funktion – det er fx relevant for langdistanceløbere.
Endnu en interessant nyhed er, at det har betydning for dannelsen af collagen i huden – og generelt for vores knogler, brusk, tænder, tandkød og hud.

Nogle mener, at man bør gå højere op i daglig dosis end den anbefalede. (Særligt rygere har et stort behov for C-vitamin, da én cigaret tager 100 mg. C-vitamin. De giver mening, når man tænker på, hvordan rygning giver rynker!)

D-VITAMIN
D-vitamin dannes i kroppen ved solens stråler. I Danmark vil det i praksis sige 2½-3 måned om året. Dertil kommer, at vores brug af solcreme hæmmer dannelsen af vitaminet.
D-vitamin er i virkeligheden et hormon, som bruges ved alle kroppens hormonelle processer. Desuden balancerer vitaminet vores kolesterol og hjælper optagelsen kalk på vej.

Kalcium og Magnesium
Kalcium og Magnesium skal indtages sammen. Det er vigtigt for vores knogler, tænder og for vores muskelfunktion (fx i forbindelse med træning).
Magnesium er desuden god at sove på og giver ro i kroppen.

Zink
Zink bidrager til vores immunforsvar og er godt for vores hår, hud og negle.

– og vidste du forresten, at krommangel kan være årsagen til din sukkertrang? Hvis det er tilfældet, vil et tilskud af krom have en mærkbar effekt.

Du kan finde og læse mere om alle vitaminerne her. Tjek dit immunsystem her

 

Mavesyren har afgørende betydning for optagelsen!

Vil du have optimalt udbytte af dine vitaminer og mineraler?

Vil du optimere optagelsen i kroppen, er din mavesyren uhyre vigtig. For lav mavesyre (samme symptomer som for meget mavesyre), kan faktisk betyde, at du optager færre vitaminer og mineraler. Lav mavesyre opstår typisk ved stress, alkohol, kaffe, sygdom og alderdom.

 Vil du sikre en optimal optagelse, kan du supplere dine vitaminer med mælkesyrebakterier:

Valleforce (1-2 spsk i vand pr. dag) og LactiPlus (2 pr. dag – svarer til 1 l. yoghurt).

Valleforce er et rigtigt spændende produkt bestående af valle fra mælk af økologiske køer, som kan bruges udvortes og indvortes (også i madlavningen).

valleforce

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.