Er det ok at veje sig dagligt?

Er det ok at veje sig dagligt?

veje-sig-hver-dag

Jeg hører til dem, der altid har vejet mig dagligt. Jeg kender min vægt og kroppens svingninger ud og ind – ikke fordi, det er noget, jeg som sådan dyrker, men jeg har bare altid helt naturligt og rutinemæssigt registreret, hvad jeg vejer.

Jeg ser det som noget helt naturligt og ufarligt – jeg monitorerer bare mig selv og justerer og retter lidt ind, når jeg kan se, at vægten stiger.

Jeg har det bare stille og roligt enormt godt med min krop og min vægt, og jeg vejer det samme, som da jeg var 20. Jeg vil gerne være sund og slank og i god form, men jeg bliver aldrig fanatisk eller ekstrem – nok bare nogenlunde fornuftig. Bente Klarlund skriver i  Sandheden om Sundhed, at man kan tillade sig mange forskellige kostvaner, hvis man er normalvægtig, i god fysisk form og spiser forholdsvis varieret. Og det gør bare det hele så meget lettere.

At veje sig dagligt kan selvfølgelig også være et symptom på en overdreven fokusering på krop og vægt. Det vil det være for nogle – hvis de i forvejen har en forstyrrelse i spiseadfærd eller kropsopfattelse. Desuden er vi jo alle forskellige og ved, hvad der virker for os, men at tage ansvar for sin vægt, synes jeg egentlig ikke er noget, man skal forsvare.

For en uges tid siden faldt jeg over en artikel i Berlingske, som refererede til et amerikansk studie, som påviste fordelen ved at veje sig dagligt og dermed forholde sig til sammenhængen mellem det, man spiser, og ens vægt. 
I studiet, der omfattede 162 personer, drejede det sig om at holde vægttabet efter en slankekur. Den ene halvdel af forsøgspersonerne, som dagligt noterede deres vægt i et år efter vægttabet, formåede at holde deres vægt. Normalt har 40% taget det hele på igen efter et år.

Bente Klarlund skriver i øvrigt sin bog (Læs mere om Sandheden om Sundhed her), at det er en god idé at gå på badevægten dagligt eller i hvert fald mindst en gang om ugen. Den gennemsnitlige vægtøgning blandt voksne er, ifølge Bente Klarlund,  0,8 kg. pr. år. Ikke umiddelbart det store, men det bliver til 8 kg. fra de 30 til de 40 år. Og 16 kg., når man runder de 50. Så der kan faktisk rigtig rigtig god grund til at holde øje med vægten og justere lidt, enten med kost eller motion, hvis vægten begynder at bevæge sig opad.

0 replies

Skriv en kommentar

Har du en kommentar?
Så del den meget gerne!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.