Har du styr på Omega 3 – 6 – 9?

Har du styr på Omega 3 – 6 – 9?

I går havde jeg med glæde taget imod en invitation til et foredrag om fiskeolie. For hvad vender egentlig op og ned, når det kommer til Omega 3, 6 og 9? Hvilke kilder kommer de forskellige fedtsyrer fra? Får jeg nok? Og hvad skal det gøre godt for?

omega-3-fisk

Her en dejlig chokoladefisk – den er der mange af os, der godt kan lide, men desværre tæller den ikke med i regnskabet. Faktisk trækker den ned i regnskabet med dens indhold af vegetabilsk planteolie, men mere om det senere.
Det viser sig, at langt de fleste af os overvurderer vores indtag af fisk i den daglige kost! Og det er ikke smart, når det gælder både vores hjernes og vores hjertes sundhed, bl.a. er det vigtigt i forhold til forebyggelse af blodpropper.

Faktisk skal vi have, hvad der svarer til 2 hovedmåltider og 3-4 gange fiskepålæg om ugen – i alt 350 gram fisk, hvoraf de 200 gram skal være FED fisk. Jeg ved ikke med dig, men jeg spiser ikke nok!

Der findes også Omega 3 i vegetabilske kilder som fx hørfrø og valnødder, men fiskeolie indeholder de vigtige langkædede omega-3 fedtsyrer EPA og DHA i modsætning til vegetabilske kilder, der indeholder kortkædede omega-3 fedtsyrer Afa-linolensyre.

Det anbefales at indtage min. 1000 mg Omega 3 fra fisk og skaldyr om dagen (og de kan godt komme fra kosttilskud). 

fiskeolie-omega 3

Foredraget blev holdt af Orkla, som er Nordeuropas største producent af kosttilskud og bl.a. producerer højdosis fiskeolierne Pikasol, Futura og Möllers Tran. Sidstnævnte stammer i øvrigt fra Norge og har eksisteret i imponerende 160 år!!!
Det skal nu ikke handle om deres produkter, men mere om Omega 3, 6 og 9 generelt.

Dog vil jeg sige, at jeg fik smagt på Möllers Tran med citrussmag, og det overraskede mig meget positivt. Jeg skulle lige overskride en grænse, men 5 ml. er altså ikke ret meget, og det smager på ingen måder dårligt! Slet ikke. Og så kan det jo også puttes i juice eller smoothies, hvis man vil det.
Den flydende fiskeolie er den mest koncentrerede og den nemmeste vej til den daglige dosis. 5 ml indeholder over 1000 mg Omega 3 fiskeolie, som er den anbefalede minimumsdosis. Den er baseret på norsk torskelevertran og indeholder i øvrigt også både A, D og E vitamin.

Lad os starte med at se bort fra Omega 9. Kroppen kan selv danne Omega 9 på baggrund af kosten, især olivenolie, rapsolie, avocado, mandler, sesam, jordnødder. Det er derfor egentlig for de fleste ikke nødvendigt at tilføre som kosttilskud.

Det helt store problem er, at rigtigt mange – langt de fleste – får for lidt Omega 3 i forhold til Omega 6. Mange indtager alt for meget Omega 6 og af for dårlig kvalitet fra købeprodukter med “vegetabilsk olie” og junkfood.
Det går ud over helbredet – og vægten!

Omega 6 kommer fra kød og planteolier, nødder, kerner og frø og gemmer sig som dårlig vegetabilsk olie i alle mulige industrifremstillede produkter. Omega 6 fedtsyrer er livsnødvendigt, men i god kvalitet og i et forhold, der er i balance med Omega 3. 

Optimalt bør ratioen være 3-1 i forholdet mellem Omega 6 og 3. Det ser vi fx i de japanske og asiatiske køkkener.
Et acceptabelt forhold mellem Omega 6 og Omega 3 er en ration 5-1, hvis man lever sundt, dyrker motion og ikke ryger.
Det almindelige forhold er 10-1! Og det går ud over risikoen for blodpropper, hjernesygdomme og dårligt syn.

Det vil altså for langt, langt de fleste ikke give mening at tilføre yderligere Omega 6 – mens det giver rigtig god mening at tage et tilskud af Omega 3!

Lad dig ikke snyde!

Når du køber Omega 3 fiskeolie, så HUSK at se på deklarationen, hvor meget Omega 3 (EPA og DHA fedtsyrer), tabletterne indeholder. Jo dyrere de er, jo mere højkoncentrerede vil de også være. Og i nogle tilfælde skal du altså op omkring 10 piller for at nå den daglige dosis på 1000 mg.! Pikasol indeholder 600 mg. Omega 3 pr. tablet (anbefalet dosis 1-3 tabletter). Futura, som er billigere, men produceret samme sted som Pikasol, indeholder 540 mg. pr. tablet. Så prøv at tjekke prisen pr. dag!

Og så lige til sidst…fiskeolietabletter bliver altså ikke harske (det har selv Kontant måtte dementere efter at have skabt en masse ballade). Olien er helt oprenset og fri for mikroorganismer (og tungmetaller). Selvfølgelig har olie fra fisk en vis lugt, og paradoksalt nok mest, hvis der er tale om et kvalitetsprodukt med højt indhold af fiskeolie.
Kun, hvis der går hul på gelatinen, der omslutter olien, kan den få ilt og blive harsk. Men vælg generelt altid kvalitet og højkoncentratprodukter, som har gennemgået en omhyggelig renseproces.

 

Vær ikke fedt- eller kolesterolforskrækket, men undgå de dårlige kilder
Få gode kilder i passende mængder fra fed fisk, skaldyr, magert kød, æg, avokado, smør, nødder, kerner, frø og uspolerede planteolier fra oliven, raps og kokos.
Tag eventuelt tilskud med flerumættede omega-3 olier.
Undgå kraftigt opvarmede fedtstoffer, især fra branket kød, friture og panerede emner.
Undgå raffinerede fedtstoffer og transfedtsyrer, der f.eks. findes i margarine, kager, kiks, pomfritter, pulverfløde, mikrobølgeovnspopcorn og ofte benævnes hærdet/hydrogeneret fedt.
Sky transfedtsyrer som pesten
Transfedtsyrer dannes ved høj varmepåvirkning og industriel forarbejdning af vegetabilske olier.
Under de høje temperaturer ændrer de kemiske bindinger sig, og der dannes transfedtsyrer. Transfedtsyrerne sænker niveauet af det gode kolesterol, og du får mere af det dårlige af slagsen, hvilket øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme.
Hvad er bedst til stegning og høje temperaturer?
Jo mere umættet et fedtstof er, jo mere sårbart er det over for varme, ilt og lys.
Derfor anbefales det at stege i monoumættede eller mættede fedtstoffer som f.eks. jomfruolivenolie, kokosolie eller smør.
Kilde : www.healthandscience.eu

 

 

 

 

 

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Har du en kommentar?
Så del den meget gerne!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.