Miniferie i Aarhus ✭ ✭ ✭ ✭ ✭

Tre gode restauranter i Aarhus
Den aflyste Smukfest i Skanderborg blev på grund af coronaen konverteret til en miniferie i Aarhus – og det bliver ikke sidste gang, vi tager en forlænget weekend på en slags mini-storbyferie i den jyske hovedstad. Her får du mit indtryk af byen og mine tips til, hvad du kan lave – og til tre gode restauranter.

Onsdag aften til lørdag eftermiddag har vi spenderet i Danmarks næststørste, men måske mest charmerende, by. Sammen med et par rigtigt gode venner havde vi booket hotel i Aarhus, fordi vi skulle have været på Smukfest. Det blev i stedet til nogle fantastisk skønne og hyggelige dage, hvor vi nød byen. Hele tre restauranter, fik vi afprøvet, og vi fik kombineret det med både kultur og shopping, og blev alle fire fuldstændigt forelskede i byen.

Min dejlige veninde, der bor i Aarhus, var sammen med os et par af dagene, og det var luksus med insider-viden og herunder en guidet tur på havnefronten, hvor der bygges på livet løs, og hvor der er skabt et nyt og spændende miljø. Vi kunne helt sikkert have fortsat med sightseeing og oplevelser i Aarhus og omegn, så der er rum til flere ture.

Håndsprit er blevet en del af borddekorationen på restauranterne

Håndsprit er blevet en del af borddekorationen på de fleste restauranter. Aarhus var under vores besøg et epicenter for et nyt udbrud af Coronasmitte, og vi oplevede alle som meget ansvarlige.

Jeg kan helt klart anbefale Aarhus til en miniferie. En storbyferie i mindre komprimeret målestok. Her er både cozy pariserstemning, super lækre og kreative butikker, gode og charmerende cafeer og restauranter – og en helt igennem god og venlig betjening alle steder. Kort sagt, har de fat i det lange ende i Aarhus, hvor de er både cool, lækre og trendy på den fede tilbagelænede måde.

Tre dage, tre restauranter!

Vi boede på Hotel Scandic lidt udenfor byen, hvilket fungerede helt fint. Morgenmaden spiste vi på hotellet, og den var både god og hyggelig. I disse Coronatider var alt serveret i små portionsglas, og det kunne godt være en idé til eftertiden. Jeg tror, det reducerer mængderne af mad, der bliver skovlet på tallerkenerne, ligesom det reducerer madspil, og desuden er det selvfølgelig hygiejnisk og også meget indbydende.

Forret på den charmerende restaurant Juliette i Jægergårdsgade i Aarhus

Hver aften spiste vi os – sådan føltes det – gennem Aarhus. Og det var en fornøjelse hver gang.

Jeg havde på forhånd booket, hvad jeg tænkte var tre gode restauranter – ikke på Michelin-niveau, som Aarhus ellers også kan tilbyde, men gode steder. Vi blev ikke skuffet een eneste gang. Der var faste sommermenuer på programmet to af stederne, og på Juliette var der derudover a la carte. Der var ikke een eneste ret, der skuffede nogen af de tre steder, og vi hæftede os alle fire ved den utroligt søde og gode betjening.

Dag 1 – Restaurant Komfur

Den første aften blev det til indtjekning på hotellet sidst på eftermiddagen, hvorefter turen gik ind til midtbyen og den vildt charmerende Guldsmedgade. Sommervejret var med os, og der var sydlandsk stemning i de smukke gader, hvor der er masser af liv og charme.
Restaurant Komfur bød på en sommermenu bestående af fem retter og tilhørende vinmenu. Alt smagte fantastiske, det var små fine retter og vinene var rigtigt gode til prisen (250 kr. for fem små glas). Vi fik bl.a. den mest veltillavede kylling, jeg længe har fået!
Indretningen er uformel og hyggelig med små sjove detaljer, god musik i højttalerne og en utrolig sød og nærværende betjening.

Dag 2 – ARoS, Jægergårdsgade kvarteret og Restaurant Juliette

Torsdag lagde vi ud med at være kulturelle og besøge Kunstmuseet ARoS. Som det gælder for hele Aarhus, er der også her et kæmpe format over tingene med flere utroligt interessante og meget forskellige udstillinger.

Boy på Kunstmuseet ARoS er et must see

Kæmpefiguren Boy er naturligvis et must at se på ARoS. Han er flyttet fra kælderen til 6. etage, hvor han nu folder sig ekstra meget ud omgivet af spejle, der understreger, hvordan han skifter udtryk alt efter den vinkel, hans betragtes i.

Udstilling på ARoS

Blot en lille udstilling af de mange spændende og stærke, vi så på ARoS. Indrammede skilte fra tiggere og hjemløse verden.

Regnbuen på ARoS Kunstmuseum er en fortryllende oplevelse

Selvfølgelig var vi også oppe i regnbuen på ARoS – byen nye ikoniske vartegn.

Efter besøget på ARoS tog i Jægergårdsgade og nogle af de små nærliggende gader. Kvarteret er et af de ældste i Aarhus og vildt charmerende. Her er en række restauranter og cafeer og super spændende og fine butikker. Aarhus har i det hele taget knækket kode i forhold til at tage kampen op mod nethandlen – butikkerne er hyggelige og lækre og udvalget er spændende og gennemtænkt. Langt mere inspirerende end at surfe en mainstream netbutik!

Middagen spiste vi passende også i Jægergårdsgade på Juliette, som de selv beskriver som et forenklet, uformelt og hyggeligt brasserie. Det passer meget godt, maden er god uden at være prangende, stemningen fransk og betjeningen igen sød og venlig. Der er virkelig meget feel good i Aarhus.

Der bydes på uformel og hyggelig fransk stemning på Juliette i Jægergårdsgade

Dag 3 – Den gamle By, latinerkvarteret og Restaurant L’Estragon

Fredag lagde vi ud med Den gamle By kl. 10, da de åbnede. Vi susede bagom og startede i den “forkerte” ende – i den nyere 70’er udstilling. Det viste sig især i disse Coronatiden at være en udmærket disposition, hvor vi slap for at vente i kø.
Udstillingen er helt fantastisk og det er sjovt at se en tid, som man selv har oplevet, være på udstilling. Det er ren nostalgi.

70'er udstillingen i Den Gamle By

De to øvrige dele af Den gamle By – 1864 og 1927 kan man bruge mindst lige så mange timer i. Det absolut et besøg værd – og værd at vende tilbage til.

Den Gamle By i Aarhus er et besøg værd på en miniferie
Efter Den gamle By, gjaldt det Aarhus midtby og Latinerkvarteret, som er byens ældste. Der er smukke bygninger, stil, farver og charme for alle pengene. Her finder man spændende butikker, som virkelig er værd at ose i, gader, der er hyggelige at slendre i og cafeer og restauranter på ethvert gadehjørne. Byen er levende på en tilbagelænet og smagfuld måde, der matcher selv de største storbyer.

Vi fik en skøn frokost ved åen, Aperol Spritz på Pustervig Torv – og et glas på den legendariske Café Casablanca før middagen på den skønneste lille restauant L’estragon. Den havde vi fået anbefalet af gode venner i Silkeborg, der også stødte til selskabet om aftenen.
I det varme sommervejr sad vi ved bordet i den åbne dør og nød aftenen og en ren pariserstemning. Også her var der en sommermenu på programmet. Fine små moderniserede klassiske retter, der tilsammen endte med at gøre os stopmætte af alt fra jomfruhummer over kuller til oste og chokolademousse.

L'estragon i Aarhus Latinerkvarter er charmerende og hyggelig og byder om sommeren på ren pariserstemning

Dag 4 – Sidste hygge og shopping i indre by

Lørdag sugede vi lige det sidste ud af byen, før vi drog hjem først på eftermiddagen. Vi måtte lige en ekstra tur i Latinerkvarteret og nyde de gamle skæve gader og charmerede bygninger og butikker. Byen er i øvrigt meget ren og lækker, og sprudler af liv fra de mange unge studerende.

Som det sidste måtte vi lige frekventere den fantastiske Arla Unika butik i Klostergade og have lidt af deres gode oste med hjem. En anden gang vil jeg holde øje med, om der skulle være en brunchevent (eller en anden event) hos dem – der er begrænsede billetter til et lille bord i butikken, og det så vildt hyggeligt ud.

Jeg bliver mere og mere vild med Aarhus, jo mere, jeg lærer byen at kende! ♥

6 replies
  1. tina/mormormedstiletter
    tina/mormormedstiletter siger:

Sikke en fin tur I var på i Århus – dejlige steder I besøgte og spiste:-) I skulle da være sejlet til Marselisborg havn…;-)
    Vi bor jo i Herning og kører meget ofte til Århus for at nyde godt af de skønne steder Smilets by tilbyder (selvom Corona nu lige stikker en kæp i vores hjul igen). Dejlig by, dejlige spisesteder og skønne mennesker…

Svar
    • Jeanette
      Jeanette siger:

Hej Tina,
      Det kan jeg virkelig godt forstå, at I gør. Det er en fantastisk by!
      Sidste år sejlede vi faktisk til Marselisborg og nød den smukke havn. Det kræver lidt længere tid, men er bestemt også noget, vi vil gøre igen.
      Jeg er helt enig, folk er super søde og der er en fantastisk stemning i Aarhus.