Saunagus eller saunagys?

Saunagus eller saunagys?

welcome-spa-hellerup

I dag var jeg inviteret af en veninde til saunagus i Welcome Spa by Amazing Space i Hellerup. For mit vedkommende var det første gang i Welcome Spa og også første saunagus nogensinde. Det er altid spændende at prøve noget nyt, så det var en rigtig dejlig og hyggelig invitation. Saunagus er jo utroligt populært, så det var måske også på tide at stifte bekendtskab med det og på egen krop finde ud af, hvad det egentlig går ud på.

Ville det være saunagus eller et saunagys?

Allerførst kommer vi ikke udenom, at omgivelserne i Welcome Spa (som jeg har lånt billedet fra) er afsindigt lækre og indbydende. Der er skønne bassiner med varmt og koldt vand, lækre omgivelser til afslapning og adgang til frisk frugt, vand og te. Ren luksus!
Saunagus’en – som man tilmelder sig til i forvejen – ledes af en “saunagusmester” og varer i en time inkl. pauser. (koster 399 kr. for ikke-medlemmer af Welcome fitness og spa, 199 kr. for medlemmer).

Jeg vidste jo godt i forvejen, at det handler om at svede tran i en sauna – og så er der noget med vand og æteriske olier, som hældes over de varme sten og sender dufte og damp rundt i lokalet. Men jeg havde ikke regnet med, at det var SÅ varmt! Og det blev ikke koldere, når “mesteren” svingede håndklædet og sendte kaskader af brændende varm luft imod os. Hold op, det var varmt! Da hun på et tidspunkt svingede en håndklæde dyppet i isvand imod os, var jeg dybt taknemmelig.
Det var virkelig lidt af en udfordring for mig, og jeg forstår nu fuldt ud, hvorfor saunagus frarådes gravide og folk med helbredsproblemer. Men det handler også om, at det tager tid at opbygge en bedre varmetolerance i kroppen.

Anyway, det skal jo ofte gøre ondt, før det gør godt og saunagus lover (det er tvivlsomt, om det er helt sandt) at sætte skub i udrensningen og øge stofskiftet. Men alene skiftet mellem heden og de kolde bade skal nok sætte gang i i alt fald blodcirkulationen. Efter 2 ud af de 3 omgange i saunaen var jeg svimmel og min puls drønede derudad, og det føltes virkelig krævende for kroppen. Man kan bestemt mærke, at der sker noget i kroppen, og der skal noget væske indenbords bagefter.

Saunagus har været brugt i mange år i bl.a. Sydtyskland og Finland, men er først de senere år blevet en stor trend i Danmark. Oprindeligt går det ud på at øse vand på de varme sten med nogle minutters mellemrum og skabe en varm damp, men fra Centraleuropa kommer inspirationen med at tilsætte æteriske olier.

Netop hvad angår olierne er der en del diskussion om effekten i lungerne og for huden af de kemiske stoffer, der opstår, når olierne kommer i forbindelse med de brændvarme sten. Der findes ingen klar dokumentation for, om det er sundt eller skadeligt.

Der findes, så vidt jeg umiddelbart kan udlede, heller ingen dokumentation for, at saunagus kan styrke kroppen og have indfyldelse på sygdomme. Sauna i sig selv er dog derimod kendt for at kunne virke både afstressede og angstdæmpende og give en bedre nattesøvn, ligesom det kortvarigt øger blodcirkulationen.

For mig var det bestemt en spændende (og hyggelig) oplevelse, som udfordrede min krop og som ville kræve tilvænning, hvis jeg skal stå alle tre perioder i saunaen helt igennem.

De æteriske olier føltes umiddelbart helt ok at indånde (tea tree, lavendel, appelsin m.fl.), men jeg tror på, at det er vigtigt netop at vælge et godt sted som fx Welcome, hvor man ved, hvad man gør, og bruger olier af høj kvalitet og i kontrollede mængder.

Læs mere om sauna og saunagus på Det danske Saunaselskab.
Læs mere om Welcome Spa her.

0 replies

Skriv en kommentar

Har du en kommentar?
Så del den meget gerne!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.