Tag Archive for: løbe

Jeg kan ikke løbe mere, mit knæ driller. Det første - og sikkert ikke det sidste - farvel til ting, som jeg ikke længere kan! Men nye døre kan åbnes.

Alt har sin tid, livet forandrer sig – og vi må acceptere at indrette os efter de omstændigheder, der nu en gang er. Først fik jeg slidgigt i min ene storetå – det er til at leve med – og nu har jeg erhvervet mig en meniskskade i det ene knæ. Så jeg har nu for alvor indstiller mig på, at det er SLUT MED LØB. Min første – og sikkert ikke sidste – oplevelse af, at der er noget, jeg ikke længere kan! Læs her, hvordan jeg vælger at takle det.


Summasummarum er, at jeg ikke længere kan løbe! Mit knæ vil ikke være med mere pga. en meniskskade.
I første omgang har jeg fået en blokade, og måske skal jeg have en kikkertoperation senere. Det kan nok godt blive bedre, eller ligefrem godt igen, men min storetå har slidgigt, og der virker som om, at min krop ikke rigtigt kan lide at løbe mere.

Og jeg vil ærligt talt ikke risikere at miste muligheden for lange gåture, at kunne cykle og gå til yoga.

 

Læs om mine 5 veje til at forsøge at holde vægten med alderen.

 

Så jeg har indstillet mig på, at løb ikke længere er inde i billedet. Det første – og sikkert ikke det sidste – farvel til ting, som jeg ikke længere kan!


Den halvfyldte eller det halvtomme bæger

Jeg fylder 57 år i morgen. Det er svært at forstå, at tiden går med så hastige skridt.

Men det er også vigtigt at erkende, at tiden netop er begrænset og at alting er til låns. At vi har det ene liv, og at det er op til os selv at få mest ud af det. Men udgangspunkt i de værdier, vi nu hver især har.

 

Kan vi vende ind i nuet i stedet for at være i fortiden, fortrydelse, fremtiden og bekymringen, så vil verden åbne sig på en ny måde.

 

♥  I stedet for at begræde, at tiden går, og jeg bliver ældre, vil jeg hellere glæde mig over, at jeg ER her. Jeg er rask, jeg har mærket sygdom banke på, men har klaret mig ud på den anden side og er taknemmelig.

♥ Der er – om alt går vel – en ny og spændende tid foran mig, som skal opleves. Endda snart med en ny uddannelse som psykoterapeut og en anden væren-i-verden og nye kompetencer, som måske kan komme andre til gavn også.

♥ Jeg er med tiden blevet bedre og bedre til at vende ind i nuet, nyde livet og mærke, hvad der er godt for mig. Livet bliver egentlig bare bedre og bedre!

♥ Jeg siger til mig selv hver dag, at “det, som jeg har brug for, kommer til mig”! Det giver mig ro, tro og tryghed i det, der sker.

♥ Ingen af os går igennem livet uden modstand og tab. Som kloge folk har sagt, er det afgørende ikke, hvad der sker os, men hvordan vi tager det.

♥ Sindsrobønnen siger det hele: Giv mig sindsro til at acceptere, hvad jeg ikke kan ændre, mod til at ændre, det jeg kan og visdom til at se forskellen.

 

Sindsrobønnen siger det hele: Giv mig sindsro til at acceptere, hvad jeg ikke kan ændre, mod til at ændre, det jeg kan og visdom til at se forskellen.

 

Vores tanker og bevidsthed er afgørende for, hvordan vi har det – og vi vælger langt hen ad vejen selv ♥

 

Hold fast i motionen

friloebet-2015.jpgI morges løb jeg Friløbet i København (10 km.) for anden gang. Før dette havde jeg nogle, man kan kalde det “begrænsede forestillinger” om, at jeg:

1. aldrig skulle løbe over 5 km.
2. aldrig skulle løb officielle løb.
3. aldrig skulle løbe sammen med andre (og slet ikke min mand).

Jeg har skrevet om det før (læs indlægget Løb er surt og hårdt – og fantastisk), om hvordan man flytter sine grænser, og hvor meget, der foregår oppe i hovedet, når man løber. Faktisk har jeg stadig en idé om, at jeg ikke kan løbe om morgenen, men det er jo LØGN, jeg løb jo i morges, og det gik rigtigt fint!

I dag løber jeg sjældent under 7-8 km., jeg har en løbemakker og løber også meget gerne med min mand eller min bror. Jeg begynder for alvor at mærke glæden og fremgangen ved at holde fast og være stabil med træningen. Ikke, at jeg nogensinde bliver eliteløber eller verdensmester, men jeg kæmper udelukkende mod mig selv og glæder mig over det, som jeg nu en gang gør og kan. Træning skal helst give en følelse af sejr og glæde fremfor nederlag, så vær altid glad for det, som DU gør. Der vil altid være nogle, som er bedre eller dårligere end dig, men det er ikke afgørende – det afgørende er dine præstationer og din velvære. Friløbet i dag løb jeg fx på 56 minutter (5:35 pr. km.) – det er 1 minut hurtigere end sidste år, hvilket jeg bare er vildt glad over.

Der findes mange måder at dyrke motion på, mange måder, at holde sig i form, slank og sund og rask på. Det vigtigste er, at vi GØR noget – at vi gør det med glæde – og vi gør det stabilt. Der kan være perioder i livet, hvor det ikke er muligt, eller hvor der ikke er tid eller overskud, men det er aldrig for sent at komme tilbage igen.

Det ER surt at komme i gang med motionen, men hold op, hvor det lønner sig at gøre op med sine forestillinger om, hvad man kan og ikke kan, og hvad man vil og ikke vil. Hvis vi bryder nogle grænser, kommer igang og holder ved, så giver det så meget glæde og sundhed i den anden ende.