Tag Archive for: motionister

Det tager jeg med hjem fra Club La Santa!

Jeg er på Club La Santa i denne uge på endnu en dejlig aktiv ferie. Denne gang er i vi i øvrigt på familietur med mine bonuspiger og svigersønner, så der er virkelig gang i alle mulige aktiviteter på kryds og tværs. Jeg sidder her i varmen på terrassen i svedigt træningstøj, i en lille pause, og skriver efter et par gode træningstimer.

blogger-la-santa

Mit program i dag er: 3 km. morgenløb kl. 8.15 (lyder ikke af meget, men er alligevel en god og svedig start på dagen, og den sidste km. er stort set op ad bakke).  Zumba kl. 10 på fuld knald efterfulgt af Pilates kl. 11. Kl. 14 har jeg tænkt mig at svømme 1 km. og kl. 17 vil jeg tage en times BodyPump.

Jeg synes virkeligt, at undervisningsniveauet er højt hernede (bonusinfo: jeg selv er gammel aerobicinstruktør :-)). Det er seriøst og hårdt, men ikke mere kompliceret end de fleste kan være med. Her er unge og ældre, motionister og atleter, øvede og nybegyndere – alle kan være med og få noget ud af det her.

Man skulle måske ikke umiddelbart tro det, men de to uger om året, hvor vi er på Club La Santa, betyder faktisk rigtigt meget for min form og sundhed. Især hvis man i forvejen motionerer regelmæssigt, kan man i løbet af en uge med mere intens træning, booste formen og musklerne en hel del – for ikke at tale om al den motivation og energi, man kommer hjem med. Man får som regel lige rystet posen og kommer hjem og er parat til et nyt træningsprogram derhjemme.

Dét, som jeg tager med mig hjem denne gang, er:

1. At jeg stadig elsker at svømme
2. At det IKKE er smart at droppe styrketræningen!

For år tilbage har jeg været vild med at tage 1 km. brystsvømning en gang, eller flere gange, om ugen. Ikke noget vildt, men bare god og alsidig motion (triathlon og andre ekstreme ting bliver aldrig noget for mig). Og så er der også en mental del, når man kommer ned i vandet, og under vandet – i et andet univers, afslappende og meget mindfull.

Her på Club La Santa har jeg af een eller anden grund altid holdt mig tilbage fra svømmestadionet, og svømning er kommet længere og længere væk fra mig. Men denne gang skulle det være, og jeg følte mig straks som en fisk i vandet. Jeg har købt svømmebriller, badehætte (smukt! – billede følger måske) og en svømmedragt (bikini og hovedspring er ikke en god kombi!) og nu glæder jeg mig til at svømme hver dag hernede!
Og det er den første ting, som jeg vil forsøge at tage med mig hjem denne gang og begynde at besøge svømmehallen igen!

De sidste dage har den stået på morgenløb, yoga, BodyCombat, Pilates, TRX, ultimate ABS (30 min. mega ond core træning!) – og svømning. Allerede efter et par dage, føles kroppen mere spændstig, så kommer et par dage med meget ømhed, og derefter er man nærmest ustoppelig. Her i formiddag, da jeg sprang rundt til Zumba (som jeg ikke dyrker hjemme, men synes er sjovt hernede under åben himmel), kom jeg til at tænke på, at jeg faktisk på ingen måder tænker på, at jeg er blevet 50.

Jeg kan det samme, som jeg plejer, og min form og styrke og krop i det hele taget føles, som den altid har gjort. Men ikke desto mindre er den anden ting, som jeg tager med mig hjem, at jeg skal fokusere på min styrke derhjemme. Jeg er blevet lidt for forhippet på at løbe og har meldt mig ud af fitnesscentret samt droppet BodyCombat, som jeg ellers har dyrket i over 10 år. Jeg har stadig styrken, men armbøjninger og planker er allerede blevet en anelse sværere – så nu er det alligevel tid at komme ind i kampen igen!

Vi hører hele tiden, hvor vigtigt styrketræningen er, og det er ikke uden grund. Holder man både konditionen og muskelstyrken ved lige, så kommer man langt! Og jeg vil altså gerne blive ved med at kunne alt det, jeg plejer, meget længe endnu.

Sidste aften på Club La Santa

club-la-santa
Så blev det den sidste aften her på Club La Santa. Selvom det er en tilbagevendende begivenhed, at vi er en uge på Club La Santa et par gange om året, skal I ikke slippe for en lille hilsen hernede fra. Jeg kan jo næsten kun blive ved med at gentage, hvor godt det kan gøre at tage en uge ud, hvor der er tid til at træne, spise sundt, slappe af, læse, gå ture og nyde solen og livet. Jeg træner ikke fanatisk eller ekstremt på nogen måde, og jeg lever ikke slavisk sundt hver eneste dag, men jeg vil gerne holde mig rimeligt fit, slank og sund, både for mit helbred og min velvære, men helt ærligt da også for at se pæn ud og have det godt med mig selv.

Jeg har selvfølgelig også hygget mig med at blogge lidt undervejs hernede, har benyttet lejligheden til at teste solcremer, og jeg har fået læst en del og anmeldt den første bog (Læs om Baseret på en sand historie her).

club-la-santa-blog

Tilbage til træningen, som denne gang var lidt ekstra tiltrængt, fordi jeg ikke har været helt så flittig som normalt med løbetræningen og i fitnesscentret, og så kan en uge på Club La Santa altså virkelig give et kæmpe boost og det los bagi, som man trænger til.

Bare én uge – og det kan man jo også sagtens sætte sig for at gøre derhjemme – gør underværker! 

En uge med fokus på kost og motion betyder for mit vedkommende, at jeg har fået godt gang i kroppen igen (av, av), der er røget 1 kg (fedt, er jeg sikker på), og jeg føler mig noget mere fit og strammet op. Det bliver helt sikkert sjovere og mere motiverende nu at komme hjem og få yderligere gang i løbetræningen. Lidt mere vægttræning har jeg også besluttet mig for, at der skal fokus på, nu hvor jeg kan mærke (og faktisk også se) flere af mine muskler lidt mere igen.

Vi har virkelig givet den gas denne gang. Op hver dag til morgenløb kl. 8.15, og så har der været rigtigt mange gode hold fordelt på hele dagen. Blandt meget andet Pilates, Absolute Abs, TRX, BodyCombat og Fitball, som det for mit vedkommende er blevet til en del timer af i denne uge. Vi er begge blevet lidt bidte af TRX, og er faktisk ved at bestille et sæt TRX stropper hjem til at sætte op derhjemme. Det er noget af det gode her på Club La Santa, at man bliver motiveret til at prøve nye ting og udvikle sin træning.

Og er min kære mand ikke lige at finde, så er det bare at smutte ned på windsurf-stationen!

surf-la-santa

Ind imellem de mange tilbud er det bare at tage en slapper og hvile de ømme muskler, måske nappe en bog mere, få tæsk på den nye minigolfbane, gå eller cykle en tur. Ikke de store kulturelle udfordringer, men til gengæld en helt uge med fokus på det fysiske velvære og afslapning. Og der er noget for alle; Folk i alle aldre og størrelser og på forskellige træningsniveauer – fra de professionelle atleter og triatleter, til motionister og småbørn og efterhånden er det også kommet et ret omfattende program for seniorerne.

Nu skal jeg hjem og fortsætte den gode stil, selvfølgelig mere modereret og i en normal hverdag, men med ny energi og motivation – og lige i en tand bedre form ♥

club-la-santa-uge