Tag Archive for: sofa

Den rosa sofa er landet!

arne-jacobsen-sofa-mayor

I dag ankom vores nye rosa sofa langt om længe! Det var tilbage i januar, at jeg skrev om overvejelserne om at kaste sig ud i en lyserød sofa, men det blev altså besluttet, og her er den så! Nogle gange skal man ikke bare tage de “sikre” valg, men turde kaste sig ud i noget, der skiller sig lidt ud. Vi har i alt fald ikke fortrudt, at der nu står en støvet rosa sofa og lyser op.

Nu er dominoeffekten så startet, og jeg har foreløbig byttet rundt på et par store malerier. Der stod ellers en tom plads helt klar, troede jeg, men maleriet (af Johnny Madsen) blev for hårdt til sofaen. Bemærk i øvrigt også, hvor meget det gør, når der komme en farve ind!

johnny-madsen-maleri

Så nu har det byttet plads med det store skønne maleri, der hang ved vores trappe (af Lise Malinovsky). Det skal nok lige hænges lidt højere op, og jeg overvejer også, om ikke det kunne være flot med to ens standerlamper (Bellevue fra Arne Jacobsen). Så er der da noget, der er ens, for ellers er der ikke noget sæt over vores sofaarrangement. Vi har tre helt forskellige stole (en Wegner skalstol, en sort ox chair og en Ro stol fra Fritz Hansen) – og nu altså en lyserød sofa 🙂 Men jeg synes, det fungerer, og særlig konformt er det ikke.

arne-jacobsen-sofa-lyseroed

Sofaen er en nyproduktion af et gammelt design af Arne Jacobsen lavet til Søllerød Rødhus. Deraf navnet Mayor. Du kan se mere på AndTradition.com.

 

Min lyserøde drøm af en sofa

arne-jacobsen-sofa-lyserød.jpg

Vi har nogle overvejelser om at skifte vores store hvide flydersofa ud med en ny i et mere stramt design, hvor man samtidig kan sidde “ordentligt”. Efter, at vi har fået vores lille blå 2-personers Mingle sofa, har jeg for alvor fået smag for både de klassiske retrolinjer og flere farver i indretningen. Det er helt klart også den vej, som trenden går i boligindretningen, og selvfølgelig bliver man stille og roligt påvirket af den.

Nu er spørgsmålet så, om man skal kaste sig ud i en lyserød sofa? Jeg har en svaghed for farven, og så har vi en indretning i stuen med forskellige lænestole i grå, sort og råhvid, som kalder på en kontrast. Heldigvis har jeg en mand, som er helt ok med en lyserød sofa og sagtens kan se ideen. Han synes, det er et modigt og fedt valg, og desuden er han mand nok til at bære en lyserød sofa, siger han! Det er super cool.

Man kunne måske også gå den mere sikre vej og vælge fx en mørkeblå. Der er stadig lidt knald på farven, en god kontrast. Jeg er virkelig i tvivl og synes, det er en stor beslutning.

Arne-jacobsen-mayor

Selve sofaen er jeg helt vild med uanset farve. Jeg har åbenbart en svaghed for &Tradition, som laver nye designs og tager gamle klassikere op. Sofaen er oprindeligt designet af designet af Arne Jacobsen i 1939 til borgmesterkontoret på Søllerød Rådhus – derfor hedder modellen Mayor.

Vi har i forvejen denne barstol fra &Tradition, som jeg straks faldt for, da jeg så den første gang. Den fås forøvrigt også som taburet.

bar-stol-and-tradition-sort.jpg

Fornyligt skulle vi finde en ny standerlampe, og valget faldt igen på &Tradition og på Arne Jacobsens allerførste lampe, Bellevue fra 1929.

Bellevue-lampe-arne-jacobsen.jpg
Nu må vi se, om det bliver til en ny sofa i denne omgang – og i hvilken farve. Måske tør jeg følge drømmen og gå efter den lyserøde.
Hvad synes du?

I morgen skal jeg….

Nu har julefreden langt om længe indfundet sig her på Dalsgardsvej. De allersidste julegaver er sendt med posten fra webbutikken i dag, mine egne julegaver er indkøbt i formiddag samt ankommet med posten, der har været to søde veninder forbi og handle i shoppen, brunkagerne er bagt her til aften – OG der har været besøg af en fotograf fra Ekstra Bladet, hvor jeg imellem jul og nytår vedvirker i en artikel om at være kommercielt aktiv på nettet. Fokus er på at være voksen blogger og jeg glæder mig meget til at se, hvad der i sidste ende kommer ud af interviewet.

Nogenlunde så travle har mine dage været her i december, så nu glæder jeg mig ekstra meget til i morgen, hvor jeg skal…..

pynte juletræ 
pakke gaver ind
lave konfekt
spise brunkager
høre julemusik  nonstop
nyde vores nye sofa
i hvilken jeg skal læse videre i “Min Mormor hilser og siger undskyld” 

I går fik vi vores længe ventede sofa til vores køkken – den er bare så lækker. Lyseblå og i et fint design af Flemming Lassen fra 1935. Til den har vi sat et andet gammelt design, nemlig lampen Bellevue, som er den første lampe, som Arne Jacobsen designede. Jeg synes, de to klæder hinanden godt. Stolene og bordet er også fra By Lassen. (maleri er By Me 😉 )

by-lassen-sofa

PS. Anmeldelse følger snarest! Allerede nu kan jeg sige, at den er et ganske godt bud, hvis du skal ud og bytte efter jul!

min-mormor-hilser-og-siger-undskyld'