5:2 Kuren

5 2 kurenDer bliver skrevet meget om faste i øjeblikket, og flere bogudgivelser om emnet er om hjørnet i Danmark. Fornyligt udkom 5:2 Kuren, hvor man spiser normalt i 5 dage og meget lidt i 2 dage. (reklamelink)

Her er der altså ikke tale om fuldstændig, men en tilnærmet, faste, hvor man spiser få kalorier i 2 af ugens dage.  Mange andre regulære fastediæter er på vej, og der er ingen tvivl om, at faste er oppe i tiden og virker effektivt for nogen, hvis man ønsker at tabe sig.
Enhver nedsættelse af kalorieindtaget medfører naturligvis vægttab. Så enkelt er det. Omvendt betyder det selvfølgelig, at det ingen effekt har, hvis man spiser alt for meget udenfor fasteperioderne. Det samlede kalorieindtag er stadig dét, der tæller. Faste kan dog være et indlysende skridt til at nedsætte en madmængde, der måske har vokset sig alt for stor.

Effekter af faste
Nogle er tilhængere af såkaldt intermitterende faste, hvor man faster i kortere perioder, fx hver anden dag eller i visse timer af døgnet. Faste skulle, hvis det gennemføres frekvent, kunne nedsætte aldringsprocessen, mindske risikoen for bl.a. kræft og beskytte muskeltabet ved vægttab. Teorien er, at kroppen får ro til at reparere sine celler, når den ikke skal bruge kræfter på at fordøje al den mad, vi hele tiden propper i den. Andre taler om, at det giver mere energi og bedre humør, foruden at det hjælper på mave og vægt. Man behøver dog nok ikke at gå helt så drastisk til værks – almindeligt mådehold og fornuftige spisevaner, hvor man ikke absolut skal småspise hele tiden, kan også gøre meget.

Trenden, som har kørt et stykke tid i England og USA, fik luft under vingerne af en BBC-dokumentar, hvor journalisten Michael Mosley testede den sundhedsmæssige effekt af 5:2 kuren og
spiste intet eller meget lidt to dage om ugen. Foruden at tabe sig, halverede han på kort tid sin risiko for bl.a.  sukkersyge og en række kræftsygdomme.

3 måltider er ikke nødvendigvis det rigtige
Kostråd kommer og går, og hver tid har sine slanke- og kostråd.  For mit eget vedkommende tror jeg ikke på rigide regler, forbud af specielle fødevarer og andre hokuspokus-kure.  Jeg kunne heller ikke forestille mig at presse mig selv ind i nogle forcerede og faste spisemønstre, hvor jeg ikke MÅ spise bestemte fødevarer eller spise i bestemte perioder. Nu har jeg heller ikke et vægtproblem, og havde jeg dette, ville det nok være nødvendigt med nogle leveregler i en periode.

Jeg tror på at bruge den sunde fornuft og på at lytte til sin krop. Og her kommer det interessante omkring den nye fastetrend ind i billedet: Tre daglige måltider er ikke nødvendigvis det rigtige. Det er rart for mig, der fx aldrig har været den store morgenmadsspiser, at høre. Jeg er ofte blevet punket med, at morgenmåltidet er dagen vigtigste måltid, og at jeg var usund, fordi jeg ikke er sulten om morgenen. Men det fungerer fint for mig, og faktisk føler jeg mig sløvere, når jeg spiser morgenmad. Det stemmer meget godt overens med andre, der oplever større energi i forbindelse med faste. Reelt kan man sige, at jeg i mange år har fastet mere eller mindre indtil kl. 12 de fleste dage. Ikke fordi, jeg skal, men fordi jeg har lyst og ikke er sulten.

Andre har brug for deres morgenmad, og det vigtigste er, at vi opgiver de faste regler, som vi har tendens til at opstille både for os selv (og nogen gange andre). Når det gælder antallet af måltider, er der i følge forsker og professor Bente Klarlund ingen forskning, der viser, om vi skal spise en, to, tre eller flere gange om dagen for at være sunde, holde vægten eller for at tabe os. Der er med andre ord ingen grund til at anbefale et bestemt spisemønster, men det er vigtigt at få indarbejdet nogle gode individuelle vaner, som sikrer, at man holder sin vægt.

Er det farligt?
Der eksisterer på nuværende tidspunkt intet videnskabeligt belæg for, at det skal være farligt eller usundt at være sulten eller faste i kortere perioder. Flere forskningsprojekter er dog på vej, hvilket vel må ses som den naturlige konskvens af udbredelsen. Der er fx endnu ikke forsket i konsekvenserne af intermitterende faste og fx 5:2 kuren over en længere periode.
Jeg vil derfor endnu en gang anbefale, at man først og fremmest lytter til sin krop og finder frem til det, der fungerer optimalt for een selv. Drop de fastlåste regler og vaner – brug den sunde fornuft, lyt til din krop og væn dig til at mærke din appetit! Er du ikke sulten, så spring et måltid – eller et mellemmåltid – over, måske har din krop egentlig slet ikke brug for at blive fodret hele tiden.

0 replies

Skriv en kommentar

Har du en kommentar?
Så del den meget gerne!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.