Den danske Pige

Den danske Pige

I går var jeg til forpremiere på den amerikanske film The Danish Girl, som har premiere på torsdag. Instruktøren Tom Hooper er bl.a. kendt for Kongens Store Tale, som var nomineret til 12 Oscars, og Den Danske Pige er da også nomineret til fire. De to hovedrolleindehavere er begge nomineret, Eddie Redmayne og svenske Alicia Vikander, som vi kender fra En Kongelig Affære.

Store dele af filmen er optaget i København, hvor der er smukke billeder fra Nyhavn, Nyboder og Gammel Strand med fiskerkoner og gamle skibe langs de smukke gader. Billederne, der skal forestille hovedpersonens hjemstavn Vejle, er dog ikke alle lige troværdige, som de fremstilles omgivet af bjerge. Det er bare en detalje, ligesom Marmorkirken ikke ligger i Paris. Men never mind, jeg kunne godt lide filmen.

Filmen handler om det danske boheme kunstnerægtepar Einar (1882-1931) og Gerda Wegener (1885-1940). Han har pæn succes som landskabsmaler, mens hun kæmper med at finde fodfæste som kunstner. De lever lykkeligt og i et tæt parløb både følelsesmæssigt og kunstnerisk.
Einar har hele sit liv undertrykt sin transseksualitet, som bliver vakt til live, da han er stand-in for en kvindelig model for sin kone. Iført silkestrømper og damesko, er han pludselig ikke længere i stand til at undertrykke sit virkelige jeg, og han får snart en parallel identitet som Lili.

Gerda, som måske er den virkelig avantgardist af de to, har forståelse for sin mand og støtter ham alt imens, at hun selv ser ham forsvinde længere og længere væk og blive til Lili. Samtidig er Lili paradoksalt nok katalysator for Gerdas kunstneriske udvikling, og hun får et gennembrud med sine malerier, hvor Lili står model. Der er en unik vekselvirkning mellem de to, hvor Einar finder sin identitet som Lili, og Gerda sin identitet som kunstner.

De bor i en årrække i Paris, hvor Gerda har stor succes, og igennem tiden opsøger Einar forskellige læger, der alle anser ham som perverteret og psykisk syg, indtil han møder en tysk læge, der kender og forstår hans transseksualitet. I 1930 støtter Gerda sin mand i at gennemgå en kønsskifteoperation som en af de første i verden og blive til Lili Elbe.

Filmen vil helt sikkert dele vandene. Emnet vil selv den dag i dag desværre støde nogen, selvom historien viser, hvor langt vi er kommet i vores forståelse for folk, der er født anderledes.

Filmen i sig selv et kunstværk, der skrider smukt og stille og værdigt frem. Overpoleret vil nogen måske mene. Nogle vil finde den lidt kedelig, mens andre vil nyde det fine skuespil, kunsten og billedet af venskab og kærlighed og kampen om at finde sig selv.
Jeg er glad for filmen, som vil ligge på 4 eller 4½ stjerner ud af 6, hvis jeg skulle kaste mig ud i en bedømmelse.

De to hovedrolleindehavere spiller fantastisk, og historien er så fin og stadig vigtig.
Eddie Redmayne er så udsøgt en skuespiller, som jeg er fuldstændig vild med. For os danskere er det naturligvis også dejligt at se København i en Hollywoodfilm.

Dét, som for alvor er blevet siddende hos mig, er Gerda Wegener. Hendes progressivitet, hendes kunst, hendes loyalitet.
Jeg er nu simpelthen NØD til at tage på Arken og se udstillingen “GERDA WEGENER – En fortælling om kærlighed mellem maler og muse, der sprænger rammerne for kønnets grænser“. Den vises frem til 16. maj og du kan læse mere om den her.

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar her!
Alle er velkomne til at deltage

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.