Hvordan skal din dag være?

Hvordan skal din dag være?

I øjeblikket har jeg fokus på positiv psykologi og på de simple råd, du kan læse nederst i indlægget. Det er ikke raketvidenskab, men det er rart – og har en stor effekt, som kan være med til at gøre dagen endnu bedre.

Først lidt baggrundsviden:

Vidste du, at du tænker omkring 70.000 tanker hver eneste dag? Og mange af de tanker, du tænker i dag, også går igen i morgen?

For at undgå stress og total nedsmeltning over de konstante sanseindtryk, skaber vores hjerne smarte “genveje” i form af neurobaner, der fungerer ligesom veje. Når du tænker, føler og reagerer på en bestemt måde, bliver netop den vej bredere og bredere. Andre veje, som du ikke bruger så tit, bliver smallere og smallere, og til sidst lukker de!

Det betyder, at dine tanke- og adfærdsmønstre er bestemt efter de veje, du har kørt på hele dit liv. Jo mere opmærksomhed, du giver dine negative tanker – jo flere kommer der af dem. Jo mere opmærksomhed, du giver dine positive tanker – jo flere kommer der af dem.

Tænker du mest positive eller mest negative tanker? Tænker du godt eller dårligt om dig selv og andre? Er du på vagt og forventer det værste?
Er du overhovedet opmærksom på dine tanker?
Du bliver styret af din hjerne til at tænke på samme måde igen og igen og bliver i gamle mønstre, som måske – måske ikke – er hensigtsmæssige for dig.

Den gode nyhed er, at du selv kan bestemme. Vi er alle i stand til at ændre tankemønstre og begynde at skabe nye veje i hjernen.

Prøv at være opmærksom på, hvad du tænker. Du ER ikke dine tanker, og det er muligt at distancere sig fra sine tanker og betragte dem udefra. Prøv at være observerende i forhold til dine tanker og spørg dig selv, om det, du tænker lige nu, er hensigtsmæssigt. En tanke er ikke nødvendigvis en sandhed, bare fordi vi tænker den, og du kan nægte at lade dig føre med af den. (Læs evt. også indlæg Slip tanketyranniet).

Gennem meditation og mindfulness kan vi få mere kontrol over, hvad vi tillader af tanker i vores bevidsthed. Du kan lære at observere og undlade at lade dig rive med af en tanke.

Du kan helt konkret:

Sige til dig selv i løbet af dagen, gerne mange gange, fx “jeg elsker og værdsætter mig selv”. Hjernen vil huske dine tanker og gentage dem i morgen.

Skrive 5 ting ned, der har gjort dig glad, hver aften før du skal sove. Du kan vælge at skrive kort eller uddybende. Det kan også være, at du foretrækker at tænke tingene igennem i stedet for at skrive. Jo mere tungt, sindet er, jo mere er det en god idé, at få tingene skrevet ned.

Gå dagen igennem om morgenen, inden du står op. Tænk over, hvad du kunne tænke dig, der skal ske i dag, hvad skal du opnå, hvordan du kunne ønske dig, at dagen skal være. Det kan også være, at du har et tema, som du vil have fokus på for dagen eller måske for den kommende uge. Også her kan det være en god idé at skrive ned på papir.
Du vil helt sikkert opdage, at dine tanker gør en enorm forskel.

 
Jeg skylder Mathilde Matthison stor tak for inspiration. Læs om hende på www.backontrack.dk.

 

 

4 replies
  1. Lotte Marie
    Lotte Marie siger:

    Jeg brugte selv i en periode at skrive tre positive ting ned hver aften før jeg gik i seng. Det gav sådan en dejlig fornemmelse at falde i søvn på.

    Svar
  2. Trine Lesemann Amstrup
    Trine Lesemann Amstrup siger:

    Jeg kunne godt skrive en længere kommentar om, hvor rigtigt det er det du skriver, og hvor enig jeg er….men vil nøjes med at sige; fuldstændig enig…. 🙂

    Svar

Skriv en kommentar

Har du en kommentar?
Så del den meget gerne!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.