De nye kostråd er til at forstå!

De er ikke den store nyhed, men har en god overordnet og praktisk opdeling af kosten uden formaninger.

De nye kostråd 2021, som blev lanceret af Fødevarestyrelsen i går, er ikke som sådan den store nyhed. Men det bliver de ikke mindre gode af. Og jeg elsker, at rådene fra officielt hold – ligesom jeg selv tidligere har beskrevet – præsenterer en god overordnet og praktisk opdeling af kosten uden de store formaninger. 

Jeg tror, mange af os stiger lidt af, når det bliver meget målsat. Det føles som om, noget bliver trukket ned over hovederne på os og friheden begrænses.
De nye kostråd 2021 er reduceret fra ti til seks overordnede fødevaregrupper (samt et generelt råd om at spise planterigt, varieret og ikke for meget).

Men de er nu meget lettere end tidligere at bevæge sig inden for – og så indskrænker de os ikke ved at sætte faste mål som 6 om dagen eller om at være aktiv 30 minutter.

Ingen forbud

De nye råd er i mine øjne lettere at bevæge sig inden for. Og så er det vigtigt, at der ikke er direkte forbud. De er mere brugervenlige, lettilgængelige og i hele træskolængder, og så er de skåret ned fra ti til syv. Klimahensynet i forhold til at skære ned på kødet fra de firbenede dyr er i virkeligheden lige så meget et hensyn til sundheden, da vi i forvejen ved, at for meget kød (mere end 500 g) om ugen fra firbenede dyr giver øget risiko for at få en række kræftformer.

Det er ikke så svært at forstå. Der er ting, vi skal have mere af – og der er ting, vi skal have mindre af! (At det af forskellige omstændigheder kan være svært at efterleve, er en anden snak!).

De nye kostråd er ikke noget nyt!

I virkeligheden passer de nye kostråd fuldstændigt ind i det, jeg skrev om for 1½ år siden, da jeg præsenterede principperne i Brystkræftkogebogen. Uanset, om du er kvinde eller mand, har haft sygdommen eller ej, så er det en fantastisk videnskabeligt dokumenteret bog med klare retningslinjer og i øvrigt også gode opskrifter.

Der er ikke noget, der er helt forbudt, og retningslinjerne er til at forstå og huske:

* MERE: Grønt og frugt, fuldkorn (rugbrød, brune ris, kartofler, quinoa, bulgur m.v.), bønner, bælgfrugter, tomater, broccoli og alle former for kål, fede fisk og olivenolie.

* MODERATE mængder af: Rødt kød (undgå altid overstegning. Vælg mindre fede udskæringer og kun 70-90 gram). Spis gerne lette mejerivarer dagligt, men begræns smør, fløde og fede oste.

* MINDRE: Forarbejdet kød (bacon, skinke, pølser), alkohol, søde sager med raffineret sukker, transfedtsyrer fra fx hårde margariner, chips og fastfood.

 


Jeg synes, de nye kostråd er værd at dele her på bloggen, og jeg håber selvfølgelig, du er enig og kan bruge det til noget!
Selv er jeg selvfølgelig begejstret, fordi de passer så godt ind i det, jeg selv har valgt at gå mere konsekvent efter, da jeg selv blev ramt af sygdom. Som tiden går, har jeg har tilladt mig selv at slækket lidt på det, men det fungerer stadig godt for mig. Min oplevelse er helt klart, at de her overordnede opdelinger af fødevarerne er lettere at få ind på rygraden.

Og til sidst mit allerbedste råd (som jeg har lånt fra Chris McDonald):

 

Husk, at det hele starter i supermarkedet. Du er, hvad du spiser – og du spiser, hvad du køber ♥

 

1 svar
  1. Tina
    Tina siger:

    God aften,
    ja det er en ny god og letforståelig kostplan.
    Og fin måde du har ridset det op på 🙂
    “Min krop er mit tempel” – og det værner jeg om 🙂

    Svar

Skriv en kommentar

Har du en kommentar?
Så del den meget gerne!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.