Tilbage til skolen – sådan går det med mit psykoterapeutstudie!

Her kommer en lille status på mit psykoterapeutstudie, som selvfølgelig også har været ramt af restriktioner og henvist til online møder de seneste måneder. Det er lykkedes ret så fint at holde skruen i vandet, men nu trænger vi til et fysisk fremmøde, hvor alle dimensioner i forhold til stemninger, kropssprog, interaktion og gruppedynamik kommer i spil igen.

De kommende tre dage er jeg tilbage på skolen, Nordisk Gestalt Institut, og jeg glæder mig! Endelig kan det igen lade sig gøre inden for reglerne at mødes (med negative test og for mit vedkommende med vaccinepas).

Jeg er på 1. år (ud af 4), og de to første år har primært fokus på, hvem vi selv er. For at blive terapeut er det vigtigt at kende sig selv ud og ind, at være afklaret, så man ikke læser andres problemer ind i sig selv eller bruger klienter i sin egen proces. Det er vigtigt at kunne mærke, hvornår man afbryder kontakten ved at flyde afsted i egne problematikker og tanker, så man lynhurtigt kan vende tilbage i fuldt nærvær overfor den, der sidder foran én.

Det vigtigste i en god terapi er relationen, og man kan sige, at jeg arbejder mig frem til at blive så afklaret med mig selv og mine egne tanker og issues, at jeg vil kunne give mig fuldt ud og komme med alt, hvad jeg har som menneske, om nogle år.

Her får du en status på, hvor jeg er i mit psykoterapeutstudie.

Det her billede, synes jeg selv, meget godt repræsenterer, hvor jeg føler mig lige nu – på rette hylde, mere bevidst, mere lyttende og åben – og stærkere til at sige til og fra!


Oplevelsesorienteret læring

De to første år er med andre ord et kæmpe indre afklaringsarbejde, og samtidig ligger der en stor en læring i at opleve holdkammeraternes proces. Uddannelsen til gestaltterapeut er meget oplevelsesorienteret, og jeg forstår nu allerede påstanden om, at man kommer langt gladere ud på den anden side.

Det er en kæmpe gave at få kastet lys på sig selv, og på de svære områder, hvor man har modstand. Det er dér, hvor modstanden er, at de store gaver ligger klar til at blive pakket ud!

Der er krav om i alt 60 timers egenterapi, som jeg tager hen ad vejen for at understøtte processen. Så egenudvikling, metode og teori kører i parallelle spor og vil til sidst – det har jeg tillid til – samle sig til et hele.

Intuitiv læsning – og struktur!

I den oplevelsesorienterede proces, både ens egen og de andres, læres gestaltterapiens eksistentielle grundværdier, (gestaltpsykologiske) teorier og (fænomenologiske) metode. Man opfordres til at læse intuitiv – det der “kalder på én” – og i eget tempo. Man skal dog bestå den første eksamen efter to år med 66 forskellige emner.

Læsningen er ikke noget problem for mig. Stoffet (i alt fald det meste – noget er tungere end andet) er så interessant, og jeg har taget det intuitive til mig og læser alt det, der taler til mig – på samme tid! Jeg har gang i adskillige bøger, som jeg hopper til og fra, og det bekymrede mig selv lidt, indtil jeg erfarede, at mit store forbillede, ejeren af instituttet, gjorde præcis det samme, da hun tog uddannelsen.

Samtidig har jeg mærkeligt nok også struktur og disciplin i form af et regneark med læseplaner indskrevet og styr på alt, hvad er skal læsesSå det hele skal nok blive læst – det mere sjove såvel som det mere tunge og “kedelige”.

Efterhånden er jeg begyndt at oparbejde en accept af, at min egen læsning består af flere forskellige bøger på een gang – og en tillid til, at alt nok skal samle sig og lagre sig hen ad vejen. Lige nu læser jeg fx om Objektrelationsteori, Tilknytning, Eksistentiel psykoterapi, Grundbog i Gestaltterapi og lidt om hjernens udvikling ved tilknytning 🙂

Det indre barn

Lige her, hvor jeg er godt inde i første år, er vi nået til et meget spændende sted, hvor vi arbejder med vores eget indre barn. På at komme i kontakt med, hvem vi var en gang og naturligvis stadig bærer med os.

“Det indre barn” er en metafor for de påvirkninger, du oplevede og de tanker og følelser – og ressourcer – du havde. Og hvordan de kom i spil i de strategier, du brugte for at være i din familie.

 

Der er måske ting i os selv, vi har glemt eller undertryk, eller områder, der har behov for heling. Eller adfærdsmønstre, der stadig præger os. Gennem skabelse af kontakt til det indre barn, oplever man, hvordan det præger os på utallige måder i voksenlivet.

Løget skrælles!

Det tog mig 10 år at kaste mig ud i det her studie, og nu kan jeg slet ikke forestille mig andet. Det føles så rigtigt og så berigende, og jeg mærker, at jeg når dybere og dybere ind i mig selv og bliver stærkere og mere tilfreds.

På instituttet siger de, at de ikke uddanner psykoterapeuter – de skræller lagene af ind til den indre terapeut. Som et løg, der nænsomt skrælles ind til den inderste kerne.

Den personlige rejse er ikke mindre end fantastisk, og selvfølgelig kræver den også et teoretisk fundament at blive en rigtig dygtig terapeut.
Nogle tager i øvrigt kun de første to år, måske primært af personlig interesse, og jeg må sige, at det er en udvikling, jeg kunne unde alle, der er åbne for udvikling og psykologisk bevidste.

Tak, fordi du læser med ♥

1 svar
  1. Tina
    Tina siger:

    Meget spændende at følge dit studie og dit arbejde med dig selv mv.
    Det kunne da være forfriskende og nyttigt at hoppe på de 2 års studie 🙂
    Rigtig god weekend 🙂

    Svar

Skriv en kommentar

Har du en kommentar?
Så del den meget gerne!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.