Solcreme og D-vitamin – derfor skal du stadig beskytte dig i solen!

Er vi blevet lidt for for solforskrækkede og overgør vi brugen af solcreme, så det går ud over optagelse af det livsvigtige D-vitamin?

Det bliver drøftet for tiden, om vi er begyndt at overgøre solbeskyttelsen, så vi i stedet kommer til at mangle D-vitamin. Går vi til Kræftens Bekæmpelse er der dog ingen tvivl – brug af solcreme fører ikke til mangel på D-vitamin. Undersøgelser viser, at det allerhøjst kan forsinke dannelse af vitaminet i kroppen, men i løbet af et par uger vil dem, der bruger solcreme have samme niveau af D-vitamin i forhold til dem, der ikke bruger solcreme.

Brug solcreme, når UV-indexet er over 3 (download evt. app’en UV-Index fra Kræftens Bekæmpelse).

Selv er jeg dog ret konsekvent, når det kommer til solcreme i ansigtet, da solens stråler – som du kan læse længere nede – er det væsentligste årsag til dybe rynker, mørke pletter og for tidlig ældning af huden.
(se evt. indlæg med gode solcremer til ansigtet her).

Så lidt sol skal der til for at danne D-vitamin!

Du skal altid først og fremmest sørge for, at du aldrig bliver rød eller solskoldet. Heller ikke med det argument, at du skal have fyldt dine D-vitamindepoter op! Risikoen for at få kræft overstiger langt risikoen for at mangle D-vitamin.

Kroppen styrer selv dannelsen af D-vitamin, og der skal ikke ret meget sol til for, at det sker.
2-3 gange om ugen i løbet af sommerhalvåret, hvor dit ansigt og dine hænder er ubeskyttet i solen i 15 minutter midt på dagen er nok.

Derudover er der ingen solcreme, der blokerer 100% for solens stråler (SPF 30 blokerer 97%, SPF 50 98%) – og endelig bruger vi typisk kun 1/4-del af den anbefalende mængde solcreme, hvilket også betyder, at flere stråler slipper igennem. Hvem får også lige smurt hovedbund, ører og hænder ind? Og mon ikke, der er dage for os alle sammen, hvor det smutter med at bruge solcreme?

Det er alt sammen mere end rigeligt til, at du nok skal få den D-vitamin kroppen har brug for i sommerhalvåret.
Og er du i tvivl, så bed din læge om en blodprøve, hvor du får målt dit D-vitamin.

Uden solcreme ældes din hud

UVB-strålerne er altså dem, der er ansvarlige for fremstilling af D-Vitamin. Men det er også de samme, som kan gøre dig brændt og skoldet. Uden solcreme bliver du også ramt af solens UVA-stråler. Disse forårsager for tidlige rynker og mørke pletter og bidrager til hudkræft.

Hvis du ofte springer solcremen over, så kan du se en fremtid i møde med dybe rynker og pigmentforandringer og mørke pletter i ansigtet. Er du rigtigt uheldig kan du får hudkræft.

 

B for Brændt og A for Alder:
UVB-strålerne giver solbrændthed og solskoldning.
UVA-strålerne giver også huden farve, og kan desuden ødelægge hudens DNA og medføre ældning.

 

Her er et udvalg af mine favoritter, når det kommer til solcreme til kroppen.
Søger du en lækker solcreme til ansigtet, så se dette indlæg.

Gode solcremer til kroppen

 

0 replies

Skriv en kommentar

Har du en kommentar?
Så del den meget gerne!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.