Tag Archive for: løb

Ferien synger på sidste vers. Vi har tjekket ud, og jeg sidder her på det charmerende hotel og skriver. Alt er gammelt og originalt her – de store buede vinduer og døre, klinker, møbler, nips, billeder. Og så udsigten over haven, Comosøen og bjergene! Her er virkelig en charme, som er svær at finde på nye hoteller.


Måske genkender du min kjole fra barnedåben. Den er lige så fint til hverdagsbrug med et par sneakers og måske en skindjakke, og jeg er virkelig glad for den.
Du kan se den her.

Liggestol og løb – en god kombi!

Jeg har været ude og løbe til morgen, før vi skulle tjekke ud. Jeg forsøgte mig oppe i bjerget forleden, og det skal jeg ikke nyde mere af! For fa…., hvor var det hårdt. Det var altså for store stigninger til mig, så i dag havde jeg fundet en relativt flad rute – alt er jo relativt – langs vandet og den lille by, vi bor i. Den tog jeg et par gange rundt, og jeg var bare glad for, at jeg tog mig sammen og gjorde det.

Vi har spenderet tre dage vandret i liggestolene, fordi det skønne vejr bare skulle nydes og sommeren forlænges max, nu hvor vi havde muligheden. Sammen med vores qi gong, vandreture og et par løbeture, har det været en god kombi! 🙂 Bare et par små ture gør altså underværker på formen og energien og humøret.

Det er ikke fordi, jeg skal være en helligfrans, og jeg ved også, at alle har forskellige livssituationer, energi og prioriteter, men for mig er det vigtigt – særligt nu, hvor jeg er plus50 – at holde mig i god form. Jeg er tilhænger af moderat motion, og jeg er ikke typen, der presser mig selv udover grænsen, men at holde vægt, sundhed, styrke og energi, er meget vigtigt for mig.
Jeg er ikke vild med at løbe fremmede steder, og elsker min comfort zone med kendte løberuter – men jeg har gjort det hernede, og det føles ret godt.

Hjem til fibrene! 😉

Det italienske køkken er lækkert, og middelhavskosten er højt besunget, hvad sundhed angår. Nok ikke mindst pga. olivenolien, de mange fisk og måske det faktum, at man sydpå ikke snacker i løbet af dagen. Men det er dælme ikke fuldkorn, det har båret præg af i det område, vi har været i!
Det italienske brød, som vi er blevet præsenteret for hele ugen, har bestået af kridhvide, tørre boller og toastbrød! Sammen med hvide ris, pasta og en enkelt pizza, kan jeg mærke, at mit system kalder på vores elskede rugbrød – med masser af hele kerner – og alle de fuldkornsprodukter, der indgår i den almindelige daglige madlavning. Det bliver godt at komme hjem til!

Apropos kost, så læste jeg en spændende artikel i New York times, som er en af de daglige aviser her på hotellet – om, hvordan “fødevare”-industrien (man kan jo dårligt kalde det fødevarer), anført af spillere som Coca-Cola og McDonalds – påvirker ernæringen rundt omkring i verden. Senest ved at forhindre en mærkning af usund mad i Indien, som er et af deres store vækstmarkeder.
Det bør give stof til eftertanke om de valg, som vi tager, og hvorfor vi tager dem. Det vil jeg kommer nærmere ind på inden så længe.

Tanker fra liggestolen

Jeg er ikke så god til at trække stikket ud derhjemme, som jeg nok burde være. Udover at få varmet kroppen igennem af solen, så kan liggestolslivet give tid til tanker og fordybelse – og inspirerende bøger og podcasts.

Jeg har ligget der og bl.a. tænkt over, hvordan jeg bruger tiden derhjemme, og altid fylder på med aktiviteter. Jeg vil prøve at tage hjem med et forsæt om at tænke lidt mere over mine prioriteringer. Måske at sige nej til noget mere og give mig selv tid til at fordybe mig i ting, som jeg har lyst til. At male, læse og få ro til at tænke.
Jeg har endda haft bloggen oppe og har overvejet, om det virkelig er det værd at bruge al den tid og dedikation herinde. Og ja, det er det – det er et grundvilkår for mig at udtrykke og dele mine tanker og min begejstring for stort og småt. Men det skal IKKE have lov at fylde så meget, om trafikken går op og ned, eller om der nu er ti, der har vendt mig ryggen på Instagram. Det er ikke dét, energien skal bruges til, men til at leve livet og også skabe et godt indhold på bloggen. Jeg skal ikke definerer mig selv på, hvor mange tusind visninger, der har været den sidste uge.

Jeg glæder mig til at komme hjem!

Inden længe er der afgang hjem mod Danmark og vores hverdag. Jeg glæder mig altid, når jeg skal hjem, og er ikke typen, der lever for fredage, weekender og ferier. Jeg elsker at være dér, hvor jeg er, og jeg er så heldig, at jeg elsker mit liv og faktisk hver eneste dag. Jeg er sund og rask, alle har det godt, jeg lever i et harmonisk ægteskab med en dejlig og støttende mand, jeg har gode venner og familie – jeg er taknemmelig! Jeg har meget frihed, kan gå med hunden i skoven, løbe, lave god mad, læse spændende bøger, skrive på bloggen og har en masse gode oplevelser i den forbindelse, male og i det hele taget udfolde mig.
Nogle gange handler det bare om at have et mindset omkring at se og værdsætte alt det, vi har.

Hund i sengen

Mon hun savner sin mor bare en lille smule?

I morgen skal jeg hente Viola ♥ – og den lille hund giver mig også så meget glæde hver eneste dag. Hun er hos mine forældre, der snart desværre skal savne hende, katten Oscar har været flyttet ind og har ligget i arm hos min veninde, så i morgen er der afhentning på programmet.

Det har været en fantastisk uge, vi har hygget os og slappet af, solen har skinnet på os – og nu bliver det lige så dejligt at komme hjem igen.

Rigtig god søndag!

Løb er hårdt og surt – og fantastisk!

Jeg har løbet det sidste snart halvandet års tid. Så udover, at jeg dyrker BodyCombat og nogle gange lidt spordisk vægttræning og Pump, kan jeg vel nu efterhånden kalde mig selv løber. Jeg kan ikke påstå, at jeg ligefrem springer ud af døren af iver, når jeg skal afsted, men når man først er i gang – og ikke mindst kommer hjem igen – er der bare ikke noget federe. Og jeg har overskredet mange af de grænser og fordomme, jeg har bildt mig selv ind, at jeg havde.  For rigtigt meget foregår inde i vores hoveder, når det kommer til løb.

WK 45 TUES 3187

Min 48-årige krop elsker løb – jeg tror, det er kommet for at blive hos mig.

Mit mantra nr. 1 var, at jeg bestemt aldrig kom til at løbe over 5 km. Det gad jeg bare ikke. Nu løber jeg dobbelt så langt, og 5 km. er blevet en kort tur.
Jeg skulle heller aldrig løbe løb – hmmmm, i næste weekend kalder Friløbet i København på 10 km. Om 3 uger mit allerførste Eremitageløb (13,3 km.).
Jeg ville ikke have en løbemakker, og slet ikke min mand (for så ville jeg nok pive for meget), men nu løber vi jævnligt sammen, og det nyder jeg (og jeg piver ikke, tværtimod).
Jeg ville ikke løbe om vinteren, det er for koldt og besværligt. Med det rette udstyr er det nu ikke noget problem.

Med andre ord, når man først kommer i gang og finder glæden ved at løbe, så flytter grænserne sig. Så hører du til dem, der siger, at løb ikke er noget for dig – så passer det måske ikke, hvis du først rigtigt prøver det!

 

Ja, det er surt at tænke på, at jeg skal ud og løbe 10 km. her til formiddag. Men jeg ved også bare, at jeg har det fantastisk både fysisk og mentalt bagefter – og faktisk er jeg også nået dertil, hvor jeg nyder selve turen. Det ER hårdt, men det er også FEDT. Og det handler om, hvor du ligger det mentale fokus. Hvis du hele tiden fortæller dig selv, at det er hårdt, så ER det hårdt. Men hvis du roser dig selv, tænker positivt og tænker, at du gør det så godt, du kan – så er det dejligt at løbe.

Først og fremmest er der stoltheden over sig selv. At være tilfreds med sin indsats. Jeg er måske ikke den allerhurtigste, men heller ikke ligefrem langsom – jeg ligger p.t. omkring 5.50-6 min. pr. km. – men jeg GØR det. Jeg gør det så godt, som JEG kan og for hver gang, man løber lidt længere eller lidt hurtigere, er det bare fedt.

Humøret stiger – og bliver ved med at være oppe lang tid efter en løbetur. Sammen med den generelle tilfredshed med egen indsats, så udskilles forskellige stoffer, der holder humøret oppe i timevis.

Kroppen får det godt. Der forbrændes kalorier og forbrændingen holdes – ligesom humøret – oppe i langt tid efter turen. Man får svedt igennem og nærmest udrenset kroppen – og så får man virkelig pæne ben 🙂

Det er ikke fordi, jeg gider – men nu SKAL jeg altså ud og løbe 10 km., og jeg ved, at jeg har det FANTASTISK bagefter.

Fri i Nike Free

Trænings- og løbesko er utroligt individuelt og skal passe til ens træningsbehov, løbestil osv. Der er dog en stor trend omkring “natural running”, hvor man lander på mellem/forfod og dermed lader foden, og ikke skoen, stå for det meste af stødabsorberingen. Der er stor uenig omkring, hvorvidt man skal rette op på foden ved hjælp af specielle sko og indlæg, hvis man har et skævt bevægelsesmønster. Med Nike Free (og andre natural running sko) går man i stedet efter styrke og kontrol gennem naturligt løb.

Jeg har i et stykke tid trænet bl.a. BodyCombat i Nike Free 3.0, og jeg er helt vild med, at den sidder så tæt om anklen, nærmest som en sok, men samtidig er så let og fleksibel. Man føler sig faktisk fri i dem, så navnet er ikke en overdrivelse! Og min tendens til smerte i den ene ankel er faktisk elimineret efter, at jeg skiftede.

Nu er jeg så begyndt at løbe lidt udendørs, og har købt et par Nike Free 5.0 (jo højere nummer, jo mere højde/stødabsorbering). Jeg fandt mine gamle løbesko for tunge og klodsede – ja, man bliver hurtigt forvænt!
Nike free
Som sagt er træningssko meget individuelt, men jeg er fuldkommen vild med at træne i Nike Free. De er lette og fleksible, og man får en fornemmelse af underlaget, og kommer helt automatisk til at lande mere på mellem- og forfoden. Det føles lettere, når man lander længere fremme på foden, der er basis for at løbe hurtigere, og ultimativt vil det styrke muskler og sener i fødder og underben.

Nike Free har stadig støddæmpning i mellemsålen, så der ikke sker noget ved at lande længere tilbage på hælen.  Skal du løbe længere distancer (+ 5 km.) vil det dog være at foretrække, at du lander længere fremme på foden i en sko som Nike Free. Men som sagt, så er min erfaring, at dette slet ikke er noget problem. Det kommer helt automatisk, og du får en anden løbeoplevelse, når du fornemmer “jorden” under dig.

Nike Free er efter min mening et must at prøve, hvad enten det er som træningssko, løbesko eller fritidssko.