Gode råd fra Charlotte Bircow – det er det indre, der tæller!

Jeg har haft fornøjelsen at møde Charlotte Bircow – og høre to foredrag med hende – på Club la Santa, hvor min mand og jeg holder aktiv ferie i denne uge. Hun holder, sammen med et team af instruktører, Power Week, hvor hun træner og motiverer 50 glade deltagere (så vidt jeg kan se kvinder alle sammen). De har mulighed for at følge et dagsprogram af træning, medition, foredrag m.m., og det virker som en rigtig god uge for alle, hvad enten de rejser sammen med deres mænd, alene eller med en veninde. Det koster 100€ at være med på Power ugen, udover rejse og ophold.

charlotte-bircow-power week

Er du interesseret i at læse mere eller komme på Power Week, kan du følge med på CharlotteBircow.com eller på ClubLaSanta.dk.

Charlotte Bircow er meget mere end Baller af Stål, selvom hendes træningsdvd’er stadig er populære efter snart 25 år. Sød, rar og positiv – og på ingen måde fanatisk.
Og hvis du tror, at det bare er det ydre, det handler om for Charlotte, så tager du fejl! For hende er det det indre, som er den primære drift for at dyrke motion. Motion gør os nemlig glade! Vi udskiller serotonin, dopamin og endorfiner, når vi dyrker motion – så udover at få styrke og en sund livsstil, bliver vi simpelthen gladere.

Og det er ikke kun et spørgsmål om at træne, tingene hænger sammen og den mentale del spiller en større og større rolle for Charlotte Bircow, som mener, vi skal motionere vores hjerne og fokusere på den positive indstilling. Motion, kost og mental styrke skal  gå hånd i hånd, hvilket du kan læse mere om på CharlotteBircow.com.

Det er ingen hemmelighed, at Charlotte Bircow har gennemgået et kræftforløb og nu er blevet rask. Hendes første chokreaktion overfor lægen var – “hvad vil du have, at jeg skal sige”? Hun havde jo gjort alt det rigtige, levet sundt og dyrket motion. Hvordan kunne fitnessdronningen blive ramt af kræft? Men nogle gange må man droppe at lede efter forklaringer og acceptere det, livet bringer – og ikke mindst tro på det positive og få det bedste ud af situationen. Ét af hendes yndlingscitater er:

“Du er ikke herre over de ydre omstændigheder der rammer dig, men altid over, hvordan du vælger at reagere på dem.”

Uanset, hvor dårlig hun var af kemo, trænede hun hver eneste dag. Hun spiste sundt og kunne bl.a. konstatere, at rødbedesaft fik hendes blodtal til at stige. I dag er hun rask, og den 19. maj stiller hun op til Lanzarote Ironman (3,8 km. svømning, 180 km. cykling og 42,2 km. løb). Og det med ondt i ryggen, fordi følgevirkningerne af hendes operation stadig kan mærkes, når hun sidder time efter time på cyklen.
Jeg hepper i den grad på den søde, seje kvinde!

Du kan følge hendes anstrengelser på Lanzarote her.

Stay strong

En uge på Club La Santa med sol, varme, afslapning og træning giver vitterligt et enormt energiboost. Når man bliver trænet godt igennem, får man virkelig er reminder om, hvor godt man har det, både fysisk og mentalt, når man har fokus på sin krop. En sund sjæl i et sundt legeme, sagde man i gamle dage, og de to ting kan stadig ikke skilles ad.

Jeg er slet ikke tilhænger af overdreven træning og fanatisme, men på den anden side giver det en enorm livskvalitet at være i god form og holde vægten. I det daglige træner jeg så vidt muligt 3 gange om ugen i fitnessdk, primært BodyCombat og BodyPump, suppleret med lidt løb og vægte efter lyst og tid. Dertil kommer lange gåture året rundt. Det er helt klart en medvirkende årsag til, at jeg – nu hvor jeg meget snart rammer de 47 år – stadig føler mig ligeså fysisk stærk, som da jeg var yngre.

La Santa
Nogle ser det som lidt af en straf at træne og leve sundt, men i virkeligheden er det en af de største gaver, man kan give sig selv i form af bedre energi, humør, styrke (uden træning taber du muskelmasse hvert år allerede fra du er i 20’erne) og tilfredshed med sig selv. Det sværeste er bare at komme i gang og komme ind i vanen, men lykkes det, er det det hele værd.

La Santa_2

Jeg må i øvrigt lige anbefale toppen, som jeg har på her på billedet. Den er fra Casall og har en lille vattering, som former brystet rigtigt flot. Den er rigtig god til os, der ikke har til gården og gaden. Jeg bruger normalt Small, men har taget den i Medium, da den er lidt stram. 349 kr. hos Nelly.com.
Toppen fås også i andre farver til 329 kr. hos Stylepit.dk.

Ny energi til foråret

Hvis du bemærker lidt stilhed her på bloggen det næste stykke tid, så skyldes det, at jeg sammen med min mand snart drager afsted for at få ladet batterierne op med tiltrængt sol, sport og afslapning på Club La Santa. Vi elsker stedet og kommer der igen og igen for at trække stikket ud og slappe af med sol og udendørs sportsaktiviteter. Stedet er absolut ikke forbeholdt sportsfanatikere og elitesportfolk, men henvender sig til alle, i alle aldre og på alle niveauer, der har lyst til at røre sig lidt i løbet af dagen. Og der er masser at vælge imellem – diverse hold, herunder BodyCombat, som er vores favorit herhjemme, tennis, badminton, cykling, windsurfing, kajak, svømning, løb, vægttræning, golf, squash, bodybike, dykning, you name it.

Stedet er blevet meget populært, og det kan anbefales at bestille turen i god tid. Lige nu udbygges der med nye lejligheder, så det bliver måske nemmere den kommende tid, og for dem, der synes, at stedet er lidt slidt – hvilket jeg overhovedet ikke synes er en retfærdig beskrivelse – kommer der nu helt spritnye faciliteter. For mig er det allervigtigste, at tingene fungerer og er vedligeholdte, og at alle sportsfaciliteterne er i top.

La Santa

Jeg glæder mig til at kaste mig over ugeprogrammets mange hold, windsurfing m.m., at få læst en masse bøger og blive ladet op (og spændt lidt op) og komme hjem med masser af ny energi til at gå foråret i møde – og til mange nye gode tips og ideer her på Voksenlivsstil.