Club La Santa november

På morgenturen har jeg pakket mig lidt ind her i vinden, men i løbet af dagen bliver det varmere.

Der ligger efterhånden en del indlæg herinde, hvor Sten og jeg er på Club La Santa. Nu er vi her igen, og det må være omkring 25. gang, vi er her sammen.
Her i november ligger vejret typisk i gennemsnit på lidt over tyve grader, men det kan altid gå lidt op og ned hernede. I sidste uge havde de 28 grader og stille vejr. Nu blæser det en halv pelikan, men heldigvis er det mildt og solrigt.

Vi laver vores eget lille retreat

Vi tager en uge et par gange om året, hvor vi falder ned i vores rutiner med en kombination af motion og ren afslapning langt væk fra de hjemlige rutiner og pligter. Man kan sige, at vi laver vores eget lille retreat, hvor vi bruger faciliteterne hernede, men også bruger ugen til at spise rigtigt sundt.
Det giver et kæmpe boost til kroppen, og det giver også tid til fordybelse i tanker, samtaler, bøger, qi gong – og for Stens vedkommende i hans tai chi.

Der er også mulighed for at dyrke lidt yoga hernede, ikke på det mest avancerede plan, men nogle enkelte hold i løbet af ugen. Ellers er der en lang række af aktiviteter, man kan lave på både en masse forskellige hold og på egen hånd. Om man vil svømme, cykle, spille tennis, surfe, gå i fitnesscenter – you name it.

Jeg starter dagen med det fælles morgenløb kl. 8.15. Bare 3 km., men så er man kommet godt i gang. Derefter plukker jeg i de hold, jeg har lyst til i løbet af dagen, og vi går en del ture.

Her er plads til alle

træning på Club La Santa

Der er masser af holdaktiviteter, hvor alle kan være med!

Hvis du tror, at Club La Santa kun er for sportsfreaks og topatleter, så må du tro om igen. Her er plads til alle, uanset form, niveau – og alder. Her er både professionelle sportsudøvere og folk, der ikke dyrker det store derhjemme. Og jeg synes, her udenfor skoleferien, at det modne publikum – det grå guld – er godt repræsentereret.

Her er alt fra babyer til ældre, og lige nu er her fx en danseuge for mennesker med Parkinsons. Så her er plads til det hele! Man skal bestemt ikke på nogen måder tro, at man kan føle sig “forkert” eller i dårlig form.
Tværtimod kan man bruge ugen til at afprøve forskellige former for motion og måske finde ud af, at der er noget, man har lyst til at fortsætte med derhjemme.

Danskerkoloni

Som du nok kan regne ud, så er en ferie på Club La Santa ikke ligefrem en kulturrejse, selvom man selvfølgelig kan tage en tur rundt på Lanzarote og opleve lavaøen og vulkanen og de små byer. Det har vi gjort for mange år siden, og nu holder vi os stort set til resortet.

Det er ovenikøbet, selvom her også er en del andre nationaliteter, stadig lidt af en danskerkoloni. Vi har tilfældigvis et par venner, der også er hernede i denne uge, og vi er også stødt på andre, vi kender, hvilket bare er hyggeligt.
Der er også danskere blandt trænere og personale hernede, så det bærer stadig præg af, at det i sin tid var Tjæreborgpræsten, der grundlagde stedet, og man må sige, at det har bragt liv og arbejde med til et lille samfund langt ude på en spansk ø.

Gentagelsens glæde

For nogle vil både sport, og det at tage det samme sted hen igen og igen, lyde rædselsfuldt. For os ligger der nok et element af gentagelsens glæde, hvor man hurtigt falder ned i de kendte rammer og rutiner. Når vi ankommer fredag eftermiddag, så er vi straks i gang med lidt træning og har etableret os.

Motion er jo i den grad også en smagssag. Nogle gider det slet ikke, for andre er det en livsstil og en identitet. For mig er det at være i god form en gave, jeg giver mig selv. Ikke noget ekstremt, der slider på kroppen, men det at have en rimelig god fysik, styrke og energi, er fantastisk, og for mig noget, der er vigtig at bevare livet igennem. Her er sådan en uge med til at give et ekstra boost og motivere til at holde dampen oppe, når man kommer hjem.

For det er jo i hverdagen, det gælder om at få rørt sig lidt – om det så bare er en gåtur – så man kan holde sig sund og rask. Og i godt humør 🙂

Motion giver godt humør

PS. Mangler du en god bog?

Lige nu er jeg også godt i gang med at læse Frank vender hjem af Kristian Bang Foss. Jeg må virkelig styre mig og dosere den, og nyde den, for jeg har lyst til at sluge den i een køre. Leder du efter en rigtig god bog, så MÅ du læse den!!
Fås hos Saxo her(reklamelink)

 

Så blev det fredag, og vi har stadig et par dage tilbage her ved den fortryllende Como-sø. Jeg sidder med udsigt over vandet og bjergene, med bølgeskvulp i baggrunden, og skriver. Her er så smukt, og som jeg skrev forleden, så er det et sted, hvor man bare kan falde ned i skønheden og i roen.

Du skal lige have nogle billeder fra vores lille vandring i dag, før jeg om lidt stikker ned i den lille by, Lenno, hvor jeg har besluttet at finde mig en risotto i dag.
Når vi skal have gæster, når vi kommer hjem, er jeg blevet inspireret til en italiensk menu, som kommer til at bestå af bruschetta, caponata, risotto og panna cotta. Med mit nemme hjemmebagte italienske brød til, som altid bliver så godt. Men den tid, den glæde – det er godt at være forberedt 🙂

Fløjl og brændte farver til efteråret

I går var vi i Como by, hvor vi fik kigget lidt i butikker. Det er ikke noget, vi gør alt for tit, så det var rigtigt hyggeligt. Og jeg fik med selvsyn konstatereret, at modebilledet bl.a. bærer præg af masser af brændte farver – og rosa. Men også sort og gråt, som man jo aldrig kan gå galt i byen med. Og så er der masser af først og fremmest fløjl på programmet – Sten købte sig en cool skjorte i fløjl – og så sniger der sig lidt velour ind, som jeg altid har været vild med.

Jeg faldt for et par gyldenbrune fløjlsjeans – en farve, jeg normalt aldrig ville vælge, men de bliver så flotte til sort og måske med nogle accessories i guld. Det er bestemt en farve, jeg kan anbefale at prøve. Mærket ser desværre ikke ud til at kunne fås i Danmark.

♥♥♥♥♥

Udover disse små hurtige modetips, vil jeg bare ønske dig  god weekend med lidt billeder fra dagens vandretur med lidt italiensk stemning. Ganske vist ikke i sol, som i starten af ugen, men stadig mildt og dejligt – og uden regn!

Comosøen

Italiensk stemning Comancina Como  Comancina Como

Nyd weekenden og det skønne efterårsvejr, som jo nærmest ser ud til at komme til at ligne en Indian Summer ♥

Jeg sidder her med den mest fortryllende udsigt ud over Comosøen. Egentlig er stikket trukket ud – og wifi’en på hotellet lader bogstaveligt talt også lidt tilbage at ønske – og det bliver bare en lille hilsen her på bloggen.

Vi ankom i går til den lille by Lenno, hvor vi må have været snart ti gange (du kan derfor finde flere indlæg på bloggen herfra). Lidt fantasiløst, kan du måske tænke, men på den anden side føler vi os næsten hjemme her og kan med det samme falde ned i en tilstand at ro og nydelse. Lige præcis, hvad naturen og æstetikken indbyder til her.

Eftersom, vi er kommet her de sidste 12 år, begynder der også at komme noget ”kan du huske dengang” over det. Det er nok noget, der kommer med alderen, at man værdsætter at komme tilbage til de samme steder. Nye oplevelser skal der også til, men det ene udelukker ikke det andet.
Vi har været her med familie, og med venner, og en masse gange bare os to, ligesom denne gang, så stedet er blevet noget særligt for os.

Det er ikke fordi, der skal ske så meget – det er netop ideen. Vejret er vi, her de første dage, ekstremt heldige med, og så er der ikke noget bedre end at ligge i hotelhaven direkte ud til søen, slappe af, nyde solen og varmen, og lytte til bølgerne og læse en god bog.

Jeg har for første gang kastet mig over Michel Houllebecq, og hans nye bog Serotonin, som jeg prøver at lade være med at læse alt for hurtigt. Jeg ved, at han er kontroversiel, at hans kvindesyn kan diskuteres, og er man krænkelsesparat, er der helt sikkert nok at tage fat på. Men jeg elsker, at han er rå, skarp, begavet, usædvanligt velformuleret, har sine meningers mod og sætter et kritisk blik på vores moderne samfund og livsførelse. I denne bog er det bl.a. den moderne landbrugsproduktion, der mange steder hverken er til gavn for landmænd, dyr eller forbrugere, der kommer under behandling.
Det rykker ikke noget kun at læse politisk korrekte forfattere og lade os underholde med ligegyldigheder. Det er bestemt ikke, fordi Serotonin ikke er underholdende, tværtimod, men ligegyldigt og mainstream kan man ikke kalde det. Jeg er glad for, at jeg har fået øjnene op for ham og jeg forstår til fulde, at han er oversat til 40 sprog!

Comosøen

Derudover skal der ikke ske så meget. I dag var der marked, og jeg fik indkøbt rå mængder af bl.a. lækre ferskner, blommer og oliven. Men ellers spiser vi på hotellet (San Giorgio) eller på de små lokale restauranter. Vi foretrækker det egentlig ret enkelt, når vi rejser.

I dag slog det mig på hotellet, at det må være den diametrale modsætning til en all inklusive ferie (undskyld min fordomsfuldhed). Her er ikke fyldt op, det er jo sidst på sæsonen, gæsterne er i den modne ende, mange er hollændere og tyskere, og der bliver talt dæmpet og bevæget sig meget afdæmpet og stille omkring. Det føles som et lille refugium, og er meget behageligt at være her (alderstegn nr. 2, jeg ved det!).

I dag har vi været på en lille – og meget varm – gåtur i bjergene, som vi har gjort så mange gange før. Udsigten over søen deroppefra kan man aldrig få nok af. Jeg har faktisk også løbeskoene med og planlægger et par ture i løbet af ugen. Eremitageløbet venter jo ikke så langt forude, så jeg vil lige søger for at vedligeholde min generobrede form. Men der er ikke noget, vi skal, andet end at nyde det. Lave qi gong i morgensolen, slappe af, sove, nyde solen og naturen – og den gode italienske mad!

Om lidt står den sandsynligvis på noget pasta eller risotto, måske et enkelt glas Prosecco, som jeg synes hører til her 😉


Om et par dage, så falder temperaturen efter alt at dømme til et par og tyve grader. Så rejser vi os fra liggestolene og tager ud til nogle af de omkringliggende småbyer eller på lidt vandreture. En tur til Como by, som bestemt ikke er at foragte, regner jeg også med, at det bliver til. Men det bedste af det hele er den udsøgte skønhed, roen og det dér stik, som er hevet ud. Så det bliver alt herfra i denne omgang – men vi høres ved een af dagene ♥

Goa i Indien er stedet til chill out. Hvis jeg skal skære det helt ind til benet er det naturligvis en kæmpe oplevelse at være her og opleve en kultur og et samfund så – på godt og ondt – forskelligt for vores eget. Men derudover sker der det, at falder man ualmindeligt meget ned og glemmer tiden og alt det derhjemme. Man er bare, slapper af og skal ikke præstere noget.

Chill out: at slappe fuldstændigt af uden at tillade noget at være bekymret! 

Ugens søndagsindlæg er også ensbetydende med vores sidste dag her på Palm Grove Resort i Ashwem Beach, som vi vil udnytte fuldt ud og nyde, før vi i en gang i aften vil begynde at tænke på nattens hjemtur. I morgen eftermiddag er vi igen hjemme i kolde Danmark og hverdagen, som vi heldigvis elsker. Men det ville så være fint at tage noget af chill out stemningen med sig hjem! Den evige historie med at prøve at være mere i nuet.

Sten er meget dygtig til tai chi og vækker ret stor interesse blandt inderne, som ikke er bange for at afbryde ham og stille ham spørgsmål undervejs.

Som jeg også skrev forleden, befinder vi os i lidt af en boble her, hvor en stor del af dagen bruges på den smukke strand med brisen og bølgerne fra det store Arabiske Hav. Vandet er lavt og sandet er fint og rent, men man skal ikke tage fejl af de kræfter, det har. Der er livreddere langs hele stranden, som holder øje med, at ingen går for langt ud.
Sten laver tai chi om morgenen, hvor det slet ikke er ualmindeligt. Det er et liv hver morgen af folk, der dyrker yoga, alene eller i hold, bader, går, løber eller mediterer. Enkelte er mere syrede og får en lille dans for sig selv – måske på vej hjem fra et Goa party. Her er plads til det hele, også dem, der trisser ud senere og lægger sig i solen.

Strandløb i Goa

Udendørs løb på bare tæer i stranden får en helt ny mening her i Goa!

Det er ikke bare stranden og omgivelserne, der gør en ferie her i Ashwem til noget særligt. Livsstilen hernede er meget enkel og skrællet ind til det mest basale. Her er ingen statussymboler, tøjet er komfortabelt, maden er naturlig og reel, folk er åbne og venlige  – og der er ingen show off.
Det nordlige Goa er hippiernes sidste bastion, som endnu ikke er blevet alt for overrendt af turister (som os). Man er bare, og man er, som man er! Hvis du skal opleve det ægte og hippiekulturen i Goa, skal du ikke til det sydlige Goa, og måske skal du heller ikke vente for mange år.

Jeg må nu være ærlig og indrømme, at vi nyder at bo på et af de bedste resorts, som stadig er enkelt, men ordentligt og ikke for primitivt. Vores lille bungalow koster omkring 700 kr. i døgnet inkl. morgenmad, så det kan ikke en gang siges at være dyrt. Strømmen går og wi-fi’en går ind imellem, håndklæderne skiftes kun en enkelt gang i løbet af ugen, men det hele er ok – det er solen, vandet, lyden af bølgerne, afslapningen og alle de andre ting, der betyder noget.
Selvom vi har været flere andre steder og spise i området, så er vi faktisk også allermest vilde med maden på Palm Grove. Den er autentisk og veltillavet, og så er det af sig selv gået hen og blevet en meget sund og lækker uge udelukkende med kylling, brød, frugt og grønt.


De mere velstående indere fra de store byer kommer også til Goa for at holde ferie. Mange er i mærketøj, og flere af dem er gået hen og er blevet lidt i god stand. Det er lidt synd, at de ikke holder mere fast i deres egen kultur i stedet for at påtage sig vores med fastfood og vestligt tøj. De autentiske indere er så værdige og smukke.

Goa kokossælger

Kokossælger på stranden i Ashwem

Vi har gået nogle ture i området – mest langs stranden, for det er det sikreste i den ret hektiske trafik, men med afstikkere op i de mindre byer. Selvfølgelig kan man færdes på vejene, men de er smalle, og der køres tæt og heftigt på både to og fire hjul.
Så er man ude af boblen, ude i støvet og affaldet, som ligger overalt. Folk, der kæmper om de få turister her i slutningen af sæsonen, og vil sælge deres varer, massager og taxakørsel. Altid venlige og de fleste taler godt eller nogenlunde engelsk, men det kan godt blive et pres at skulle svare – og desværre sige nej – hele tiden.
Det er et hårdt liv for mange her, det er jeg ikke i tvivl om, og det er sundt for os at opleve, at der er samfund, som fungerer så dårligt i forhold til vores lille fantastiske velfærdssamfund.

Kvinder på den primitive byggeplads bærer sten på hovedet og over til en betonblander.

Bagsiden af medaljen, må man tage med. Der er fattigdom i verden, hvad enten man ønsker at blive konfronteret med den eller ej. Det skærer i hjertet at se et barn, der tigger, eller en tynd hundehvalp, der roder i skraldet.
På en eller anden måde, så lever man med præmissen hernede, og vi har bestemt støttet strandsælgerne hver dag, så de nu sværmer om os og holder øje med hvert et skridt, vi tager. Men de er så søde, og de penge vi bruger ville ikke betyde det store i de fleste danske husholdninger.

I går var vi på Night Market, hvor det, som du kan se, krævede stor koncentration at vælge en dug til 30 kr. Jeg købte fire forskellige, så nu burde der være til havebordet de næste mange år.

Nu vil jeg ønske dig en god søndag derhjemme. Nyd dagen, husk at chille out! ♥

Så blev det torsdag og fjerde dag på vores ferie i Ashwem i det nordlige Goa! Jeg synes allerede, jeg har så meget at fortælle, og at det er en kæmpe oplevelse at være her. Så smukt, så kontrastfuldt, så eksotisk. En oplevelse af at være i nuet og ikke have brug for så meget. At spise rene naturlige råvarer, at gå kilometervis på bare tæer i sandet. Men også en påmindelse om, hvor godt, vi har det i Danmark, hvor velfungerende et samfund vi har, og hvor meget, vi tager hånd om de svage og giver alle lige mulighed for fx at gå i skole.

Jeg sidder og skriver i aftenmørket med dørene åbne og kan mærke den milde brise fra havet, som ligger bare et par hundrede meter væk. Faktisk skal vi kun gå 30 meter ud af vores lille bungalow, før vi sætter fødderne i sandet.
Det meste af tiden bruges udendørs, hvor vi hurtigt kommer ud om morgenen og ned på stranden. Sten laver tai chi, og jeg går en tur og fotograferer og bare nyder det og tager den storslåede natur ind. I morgen tror jeg, at jeg vil forsøge mig med en barfods løbetur i sandet, som er så fin og uden sten.

Her er meget afslappet og simpelt, og det er et sted, som er perfekt til både krop og sjæl. Området indbyder til bare at være i nuet. Måske er det derfor, man møder mennesker, som ser ud til at være frosset fast i halvfjerdserne med grå hestehaler, dreadlocks, lændeklæder, næseringe og løse gevander. Det nordlige Goa er hippieland, og nogle lever den stadig helt ud!

Vi er i en lille boble her på resortet, Palm Grove, og den består kun af deres udendørs restaurant uden nogen former for junkfood, haven, de små bungalows med egen terrasse, og så ellers stranden og liggestolene. Så simpel kan den verden være – men der er selvfølgelig en masse bagved, som jeg skal komme ind på. For alt er ikke den samme idyl. Indien er kontrastfyldt.

Sådan ser resortet ud udefra – simpelt og undseligt, men standarden er langt højere end mange af de andre steder, vi er gået forbi langs med stranden, og som jeg ærligt må indrømme, at jeg er glad for, at vi ikke bor på.

Vi har valgt det helt rette sted, hvor der er lækkert, rent og ordentligt, smukt indrettet, tingene fungerer (de daglige strømafbrydelser er en del af charmen), og servicen er i top.

Palm Grove resort

Bambusstænger og noget hvidt stof – vupti, du har en himmelseng.

Der er masse af skønhed og god smag at finde her i Indien. Smukke stoffer, træhåndværk, flotte klædedragter og smykker. Mange indere er både meget smukke, og meget stilfulde, særligt i deres traditionelle klæder.

Der er også meget junk, men det sælges til os turister. Vi har været på marked, og 99,99% er noget bras, men det er sjovt at opleve, og det er sjovt at prøve at finde den 0,01% som er fint, og som næsten ikke koster noget. Jeg har købt perlearmbånd, fine nøgleringe, notesbog af gamle sarier, et smukt broderet pudebetræk og nogle gamle træstempler. Jeg tror ikke, at jeg er færdig endnu – og til Stens store rædsel er der endnu et marked på lørdag 😉

Tilbage til stranden i Goa, som på en tur som vores er omdrejningspunktet. Mange går ture, løber, bader eller laver yoga på stranden i den milde morgen, før det bliver alt for varmt. Der er over 30 grader om dagen, men brisen fra havet gør det meget behageligt. Luftfugtigheden er høj, det tager evigheder for tøjet at blive tørt!

Det er også muligt at gå til de nærliggende små byer via stranden og prøve nogle af de mange restauranter og se området bag den brede palmestrand. Her er der leben og trafik på de små veje, hvor der dyttes og mases for at komme frem. Og så er der beskidt! I guder, hvor affaldet ligger overalt, og hvor er der mange sammenfaldne hytter og usle boliger. Den offentlige renovation er meget spartansk, om ikke ikke-eksisterende, og affaldet er spredt ud over det hele. Lige så storslået havet og stranden og palmerne er, ligeså nedslående kan baglandet være.
Det tilrådes ikke at færdes så meget på de trafikerede veje gåben eller i det hele taget på egen hånd som turist. Og slet ikke om natten – hverken på gader eller på stranden. Der hersker tilsyneladende en anden orden, eller mangel på samme, efter mørkets frembrud, men om dagen har vi ikke følt os utrygge på noget tidspunkt.


På stranden regerer hundene efter mørkets frembrud! Om dagen er de fredelige og kælne, men de er vagthunde for hotellerne og gør, så snart de hører det mindste efter mørket falder på. Her på hotellet har vi to vagthunde – de sødeste sort/hvide hunde, som er en del af miljøet og går fredeligt rundt mellem gæsterne.

En anden konstrast til vores strandresort-boble er fattigdommen her i Indien. Vi befinder os i Goa, som er et af de mere velslåede områder, men især vores tur til markedet i går konfronterede os med tiggere, krøblinge og kvinder med små snavsede børn. Ikke i stort tal, men nok til, at de brænder fast på nethinden. Vi gav dem lidt, og heldigvis rækker vores penge langt hernede.

Når vi ligger på stranden bliver vi “overfaldet” af strandsælgere, der falbyder tørklæder, figurer, smykker samt deres services i form af massager, manicure og pedicure. De bliver så glade, når man køber lidt fra dem, som jeg vist også skrev sidst. Nu taler jeg med flere af dem hver dag – hende på 17, som ikke har lyst til at blive gift, hende på 24, der venter sit 3. barn, og hende, der har to, som hun gerne vil give et bedre liv end hendes eget. Hun har aldrig gået i skole, fordi hendes forældre ikke havde råd. De kommer alle fra det sydlige Indien og bor her i Goa 6 måneder om året, hvor de tjener til dagen og vejen i stor indbyrdes konkurrence. Både her og hjemme bor de på et værelse med deres familie, og mere får de nok aldrig råd til. Alligevel bevarer de deres værdighed, de er smukke og venlige, belevne og høflige – og bestemt et bekendtskab værd. Gravide Lalitha kommer ind imellem og sætter sig på min solseng og hviler sig lidt – lægger en arm på mig – og jeg synes, hun er så yndig. De lider ingen umiddelbar nød, de er pæne, velklædte og rene og har mobiltelefoner, men de har ikke et priviligeret liv, som vi har i Danmark.

♥♥♥♥♥

Der er så meget, jeg gerne vil fortælle og vise fra Goa, men nu har du indtil videre forhåbentlig fået et lille indtryk af kontrasterne, men også af, hvor stor og fantastisk en oplevelse, det er at være her. Hvor meget skønhed og nydelse, her er at finde – så storslået en natur, en æstetisk og venlig kultur. Jeg føler mig allerede beriget i krop og sind efter bare fire dage.

Palm grove goa

Så er vi kommet til Ashwem i Goa! Knap 19 timer fra vi gik ud ad døren hjemmefra og tog toget til lufthavnen kl. 05, til vi ankom til hotellet kl. lidt over 4 om natten lokal tid (vi er 4½ time foran herude). Det var egentlig ikke så hård en tur, som jeg havde frygtet og især den første og længste del fra København til Doha gik hurtigt pga. det komfortable fly og gode service og filmunderholdning om bord hos Qatar Airways.
Told og visatjek gik glat og hurtigt, hvilket er en af fordelene ved at ankomme midt om natten.

Sidste del, bilturen på 1½ time fra Goa lufthavn til Palm Grove Beach Resort i Ashwem, som vi havde booket hjemmefra, var ret speciel. Dels bliver der kørt stærkt, til tider nærmest hasaderet, dels var bilen ikke af en speciel betryggende standard, men vi kom helskindede frem i nattemørket. Der var utroligt nok en del trafik.

Palm grove goa
Fra affald, herreløse hunde og køer i vejkanten, og en trafik, hvor de kører som vanvittige, åbenbarede Palm Grove resortet sig så endelig til sidst for os som en fredelig og smuk oase af planter og træer – og forenden den smukkeste brede og nærmest uendelige strand.

Ashwem beach goa

Den lange rejse er lynhurtigt glemt, og man falder med det samme ned i ro og nærvær i samklang med naturomgivelserne. Afbrudt bliver man dog jævnligt af sælgerne på stranden, som faldbyder saroner, tørklæder, kjoler, halskæder, massage, fodbehandlinger, manicure m.m. Det er en del af charmen, og de er søde.  Jeg har købt en strandkjole i dag (til 100 kr.), pink til min lige nu danskerblege hud – mest for den smukke unge ottende måned gravide kvindes skyld, der slæber rundt med alle sine varer på stranden ♥

Palm brach resort

Stadig træt efter rejsen – og nu med vinterbleg danskerhud i indisk strandkjole.

Palm Grove Resort er endnu federe, end jeg havde forestillet mig! Der er bare gennemført cool indisk stil, afslappet og enkelt, og det indbyder til at have det rart med masser af puder og bløde møbler. I vores bungalow er der både figurer og træting i den hele rigtige stil, så jeg glæder mig til at se, hvad jeg finde på markederne i løbet af ugen.

Udenfor, hvor mørket er ved at falde på, bliver der tændt levende lys og røgelsespinde og lamper i træerne – hundene gør, det skramler lidt fra restauranten, og vinden og bølgerne suser – her er en helt fantastisk stemning. Folk er søde og venlige.
Stedet indbyder til at være i nuet, så nu vil jeg gå ud og nyde det. Men jeg skriver igen om et par dage ♥


Jeg befinder mig på et ret unikt sted! Det er første gang, at jeg oplever ægte og historisk europæisk kur-kultur baseret på helbredende kildevand, som springer op lige omkring os, hvor vi går.

Jeg er i en af de mest kendte og klassiske kurbyer i verden: Karlovy Vary. For os bedre kendt under navnet Karlsbad.  En lille pittoresk by i Tjekkiet, tæt på grænsen til Tyskland og ca. 2 timers kørsel fra Prag.

Reklame/ Pressetur arrangeret af BOHO Travels.

Karlsbad er den mest berømte kurby!

Af de mange kurbyer, der findes i Tjekkiet, er Karlsbad den største og mest berømte, og har i århundreder tiltrukket berømtheder og regenter fra Johann Sebastian Bach over Sigmund Freud til den russiske zar – og utallige filmstjerner, idet byen hvert år danner rammen om en berømt filmfestival.
På Prezident hotel, hvor jeg befinder mig, er de stolte af at have haft bl.a. den russiske præsident Mikhail Gorbatjov og den tjekkiske præsident Václac Havel som kurgæster flere gange.

2000 liter varmt helsebringende vand hvert minut!

Rundt omkring i Karlsbad er der 15 naturlige varme kilder med temperaturer mellem ca. 24 og 72 grader, der leverer 2000 liter vand, med et højt indhold af mineraler og sporstoffer, hvert eneste minut.

Vandet har siden 1500-tallet været brugt til helsebringende drikkekure, og bruges den dag i dag som en del af de både medicinske behandlinger og spabehandlinger, som tilbydes i byen. Mange går rundt med den traditionelle kop med en lang tud, hvorfra vandet suges op.

Allerede i 1500-tallet blev den første medicinske beskrivelse af kildevandet udgivet, og som det første sted i Europa praktiseres drikkekure bestående af det termalske kildevand, som området er rigt på. .

Balance, heling, forandring!

Jeg er på et kurhotel – Hotel Prezident – midt i Karlsbad. Arrangeret af det nye lille rejsebureau Boho Travels, der er specialiseret i skræddersyede ture med både wellness, medicinske og avancerede anti-age ture. Du kan se det hele her(reklamelink)

På hotellet er der læger, under kyndig ledelse af 69-årige Dr. Milada Sárová, som ordinerer individuelle programmer bestående af:
Masser af frisk luft, daglig indtagelse af termalsk kildevand, bevægelse, ro, fred og stimulerende og afslappende spabehandlinger.

Til en komplet ændring af kroppen på cellulært niveau, detox, vægttab, bekæmpelse af livsstilssygdomme og rekonvalescens efter operationer, sygdom og skader. På 2-3 uger lover de en forandring om det er diabetes, fordøjelse, lever, fertilitet, stress, depression eller andre ubalancer i kroppen, den er gal med.

Hvad består kuren af?

Programmet består typisk af slankende/udrensende behandlinger i form af indtagelse af kildevandet direkte fra de forskellige kilder (de har forskellige temperaturer og virkninger) på forskellige tidspunkter. Vandet indtages typisk gående i små slurke i et særligt tidsrum før hvert måltid.
Der er både gåture i de omkringliggende skove og træningsprogrammer, som udføres på hotellet.
Derudover er der behandlinger i form af massager, mudderbade, oxygenterapi m.v. i hotellets spa.

mudderbad karlsbad

Mudderbade er bare en af de behandlinger, der indgår – og som jeg selvfølgelig ikke har været bleg (haha) for at prøve!

Bortset fra det særlige vand fra kilderne, er det jo helt klassisk med motion og sund kost, det handler om. Men det termalske vandet menes i sig selv at medvirke til at bringe systemet, fordøjelse, hormoner m.v. i balance.
Derudover er der en faktor i forhold til at tage 2-3 uger helt væk fra dagligdagen og ud i den meget friske luft og de rolige omgivelser, hvor floden, der løber i gennem byen er det, som larmer mest. Her er meget lidt trafik, meget frisk luft og selv gaderne er helt rene.

Endelig er der de afslappende behandlinger og beautybehandlinger, så et forløb typisk består af 17 behandlinger pr. uge! Så det er virkelig en kur , hvor man går all in. Det er ikke hygge og wellness og æstetik helt som vi kender det i Norden. Det er hardcore kur på den østeuropæiske måde, men meget aktivt og resultatorienteret.

Rekreation og helse på den klassiske facon!

I Danmark handler det som regel om at komme hjem og i gang efter en operation, eller op på hesten igen efter stress eller depression, så hurtigt som muligt.  I Tjekkiet kan man, ligesom i en række andre lande, få betalt et rekreationsophold på et kursted som i Karlsbad af sygesikringen eller en forsikring.

Med de mange livsstilssygdomme, vi slås med i den vestlige verden, burde vi måske i højere grad vende os mere mod de klassiske dyder og metoder, som et kurophold kan tilbyde.

2-3 uger siges at kunne gøre underværker. For andre vil et kort ophold måske bare være oplevelse, ligesom jeg har fået – eller måske inspiration til at kickstarte et liv mere mere frisk luft og lidt mere fokus på sundhed og balance.
Under alle omstændigheder er stedet en oplevelse værd i forhold til historien og den klassiske spatradition, som går over 500 år tilbage!

Her er lidt af det hele!

Karlsbad – eller Karlovy Vara – er en af de dyreste af de tjekkiske spabyer at bo i, men samtidig kan du spise udmærket aftensmad på restaurant for under 100 kroner. De meget dyre mærketøjsforretninger og smykkeforretninger ligger side om side, men brydes af sjove souvenirbutikker.

Byen har knap 50.000 indbyggere og er hurtig at overskue, men der er alligevel er en storhed over den med en smuk arkitektur, pavilloner og kollonader, et imponerede Grand Hotel og de mange berømte kilder. En lille, stor, by!


Smuk og eventyrlig som var den nærmest en kulisse. Omgivet af bjerge og med floden Teplá løbende brusende og frisk igennem sig.  Ren luft, få biler, rolig. De perfekte omgivelser til en helbredende kur. For andre måske kun til et par dage.
Her er noget af det hele!

Boho Travels bygger bro mellem tradition og fornyelse!

Boho Travels stiller sig på skuldrene af traditionen, men ønsker også at vise, at tiden ikke har stået stille i Tjekkiet, hvad medicinske og kosmetiske behandlinger angår. De har sat sig for at formidle alt fra de skræddersyede medicinske ophold med drikkekure i Karlsbad til ultramoderne anti-age behandlinger med stamceller i Prag.

Selve wellnessdelen er nok det punkt, hvor de kan have sværest ved at konkurrere med det fantastiske udbud, vi har i Norden, hvor vores særlige æstetik og hygge kan være svær at matche. Men bjergluften, historien, traditionen og idyllen i Karlsbad er en oplevelse helt for sig. For ikke mindst at tale om det helsegivende termalske vand, der indeholder over 6 gram mineraler og sporstoffer pr. liter, hvis tydelige spor sætter sig ved kilderne i byen.

Du kan læse mere på BohoTravels.com(reklamelink)

 

Forkælelse af krop og sjæl – 20 min. fra Øresundsbroen!


Du skal bare lige over broen til Sverige, så er du kun 20 minutters kørsel fra et sandt lille paradis på Falsterbo-næsset, en smal tange, med de tre små byer Höllviken, Falsterbo og yderst ude Skanør. Her er man omgivet af hav, badestrande, lystbådehavn, små pastelfarvede badehuse og enge med græssende kvæg.

skanoer-falsterboDe små byer er ren stokroseidyl med brosten og gamle velbevarede huse og fine velholdte haver. Her er ingen larm, stress og jag, men der er bare dømt afslapning i den smukke natur og idyl hele vejen rundt. Ind imellem er der enkelte søde små butikker og cafeer – de har god smag derovre på den anden side (og priserne er rimelige med en kurs lige under 0,8).

skanoer-sverige

Vi var på en lille smuttur på spahotellet Gässlingen i Skanør søndag til tirsdag, og det føles nærmest som en hel ferie, forbi man falder så langt ned og slapper af i sindet i den lille, gamle romantiske by, der også er kendt som Sveriges Skagen. Først og fremmest pga. af beliggenheden ude for enden af tangen og det rige fugleliv, men man ser da også et par dyre biler i bybilledet, selvom der ellers ikke er meget jetset-agtigt over det (og heldigvis for det).

hotel-gasslingen-skanoer

Bag den lille facade gemmer der sig flere længer og tilbygninger, en overdækket midte, og en integreret spa-afdeling. Beliggenheden kunne ikke være mere landsbyagtig ved siden af kirken og overfor det gamle rådhus – og så er der hav nogle få hundrede meter væk i flere retninger.

skanoer-gasslingen

jacuzzi-skanoerHotel Gässlingen er fornøjelse hele vejen igennem, der er hygge, venlighed og en følelse af hjemlighed – men også kvalitet og service og lækre omgivelser. Det er et rigtigt lækkert spamiljø, og gæsterne gerne går rundt i deres badekåber og tager en tur i den udendør pool eller i den varme indendørs jacuzzi og sauna, eller går til behandlinger i den thailandske spa.

spa-hotel-sverigeJeg fik en top til tå behandling (ca. 800 kr. for 1½ time) med fodbehandling, kropsmassage og ansigtsbehandling – startende med fodbad (med rosenblade) og te, og afsluttende med frisk frugt og smoothie. Pigerne er virkelig dygtige og søde og utroligt servicemindede. En gennemført og meget afslappende oplevelse.

gaesslingen-spa

I den overdækkede midten er der møbleret med små hyggekroge. Kaffe og te og frugt kan man tage hele dagen, og det medvirker bestemt til den hjemlige og rare stemning. Kan jeg få min te, er min lykke gjort! 🙂

gaesslingen-skanoer

 

skanoer-gasslingen-2

Vi spiste en virkelig lækker middag på den nærliggende Gästgifvaregård, som absolut også kan anbefales. Kvaliteten er virkelig i top, og stemningen er også her utrolig charmerende.

skanoer-gaestgivergaard

Et enkelt madbillede blev det også til – selvfølgelig med gåsen på tallerkenen, en figur man ser alle steder. Lækker toast med rejer og löjrom, rogn af fisken heltling, som også kaldes sveriges kaviar.

Det bliver helt sikkert ikke sidste gang, at vi kommer derover, og næste gang bliver det måske i båd til den hyggelige lille havn i Skanør.

havn-skanoer

Jeg kunne blive ved, men jeg håber, du nu – hvis du ikke allerede kender den – har fået et indtryk af den fantastiske perle, som ligger en time fra København.

Jeg glæder mig også til at se Hotel Gässlingen vinterklædt i december, hvor vi er så heldige at være inviteret til fødselsdag ♥
Det ville også være det perfekte sted for en lille veninde-weekend med spaforkælelse.

Kærlig hilsen Jeanette

blomsterkrans-skanoer

Weekend i Hamborg

hamborg-weekendtur
Det er altid spændende at komme til et nyt sted, og samtidig kan det være lidt udfordrende – for, hvor skal man begynde og hvor skal man ende? For mit vedkommende har weekenden budt på mit første besøg i Hamborg, Tysklands næststørste by, som ligger og frister bare få timers kørsel fra Danmark. Her vil jeg fortælle lidt om, hvordan vi greb det an – vi, er min mand og jeg – og om de gode tips, jeg nu kan give videre.

Vi ankom fredag eftermiddag efter de bare godt 4 timer kørsel og færgetur fra Klampenborg til Hamborg. Det er en overskuelig transport for os danskere, hvis vi trænger til en storbyferie og til lige at komme lidt væk fra det hele derhjemme. Bor man på Fyn eller i Jylland er det ekstra fint, fordi man slipper for omkostningen til færgen på ca. 1.100 kr. I modsætning til at tage til København og over broen, har man endda en metropol med alverdens butikker og lækre restauranter i en ganske overskuelig afstand og uden broafgift.
Så jeg forstår på mange måder godt, at Hamborg er blevet så populær blandt os danskere.

Her boede vi
the-george-hotel-hamborg

Fredag lagde vi ud med at gå lidt rundt i St. Georg kvarteret, hvor vi boede på The George Hotel. Området ligger meget centralt, og man kommer meget let og hurtigt med undergrunden til centrum. Vi havde et Hamburg CARD, som vi ubegrænset kunne bruge de offentlige transportmidler, og med det veludbyggede undergrundsnet er det ikke noget problem at komme hurtigt rundt.

Hotellet er ikke det store udefra, men indvendigt var indretningen rigtig fin og hyggelig – en sjov blanding af engelsk stil og buddhabar, som gav en god og uhøjtidelig atmosfære.

the-george-hamborg

St. Georg området er tilsyneladende de senere år gået fra lidt lurvet til hipt, og så ligger det rigtig fint ved Alster-søen. Her kan man gå en tur og nyde udsigten over vandet, og der er en livlig trafik af cyklister, fodgængere og løbere.

Hamborg-alster
Havde vi haft lidt mere tid, ville jeg gerne have besøgt Museum für Kunst und Gewerbe, som er et af de førende museer i Europa, når det gælder kulturhistorie, brugskunst, design og fotografi. Det må blive næste gang!

De fede områder

hamborg-weekendPå et første besøg i en storby kan jeg godt lide at komme lidt rundt og forsøge at finde nogenlunde ud af, hvordan byen hænger sammen – og ellers stille suge atmosfæren til mig. Til gengæld må kulturen vente lidt.  Vi lagde derfor ud med en tur med sightseeing bus, som på halvanden times tid gav os et godt og hurtigt overblik over de centrale områder af byen. Derefter var det nemt at konstatere, at de lækre shoppingområder og rigtigt flotte dele af byen ligger i Altstadt og Neustadt.

hamburg-neustad

Det er her, du kan nyde en gåtur og se de smukke gader og kanaler og det pompøse rådhus – og her du finde et væld af butikker, hvis du vil på shopping. Alle de eksklusive forretninger finde du side om side på Neuer Wall. Selv var jeg bare helt målrettet i én enkelt butik – så vi bruger ikke tiden på at ose i butikker – men i Gucci-posen gemte der sig det her fine bælte 😉

gucci-baelte

Havnen

Det er svært at komme udenom havnen, når man taler om Hamborg. Hamborg Havn, som ligger ved Elben 100 km. fra udmundingen i Nordsøen, er Europas næststørste (efter Rotterdam), og betegnes som Tysklands port til verden, og har lagt grunden til byens storhed og økonomiske velstand. I det hele taget er byen i den grad præget af floden og søerne, og med omkring 2.500 broer, er det ikke svært at regne ud, at der er mange hyggelige kanaler, som giver et indtryk af friskhed og luftighed trods de mange indbyggere (knap 2  mio.).

hamborg-kanaler

Vi tog en Havnerundfart – en af de korte på en time, og det synes jeg var rigeligt til at opleve, hvor imponerende stort det hele er, og til at se de forskellige områder lidt ude fra. Bl.a. det nye bydel HafenCity, som er et udviklingsprojekt med ny og spændende arkitektur i den tidligere industrihavn.

hamborg-hafencity
Personligt vil jeg ikke anbefale de længere havneture med mindre, du har en brændende passion for flydedokke og kæmpe kontainer- og krydstogtskibe. En oplevelse er det selvfølgelig – om end i den mere turistede ende. Måske en kanalrundfart havde været endnu bedre, men det må på listen til næste gang!

havnerundfart-hamborg

Restauranter

Vi kom ganske vist forbi det berømte Skt. Pauli kvarter og Reeperbahn på vores busrundfart – det er stedet for underholdning, natklubber, teatre, barer osv. Herunder også stripklubber og bordeller, men det er jo en anden sag. For mig var det umiddelbart helt fint at se det i behøring afstandDet skal dog retfærdighedvist siges, at der skulle være flere cool og hyggelige områder i de små gader i Skt. Pauli.

Til gengæld var vi heldige at få bord på restauranten Die Bank i Neustadt, som vi kun kan give vores bedste anbefalinger. Maden var usædvanlig velsmagende, betjeningen og stedet i det hele taget helt i top. Den ligger i den dyrere ende, men er hver en euro værd.

die-bank-hamborg

die-bank-restaurant

weekend-i-hamborg

Der er også flere, der havde anbefalet os Café Paris, men her skal man desværre være tidligere ude for at få plads. Også det må blive næste gang!

Alt i alt har det været et par spændende og hyggelige dage i Hamborg. En rigtig storbyferie med mange tilbud og muligheder, hvor undergrundsbanen gør det hurtigt og let at komme omkring. Atmosfæren er behagelig, og folk er generelt venlige og meget servicemindede, nok også mere end i Danmark.
Jeg er jo langt fra ekspert efter en weekend, men jeg håber, du kan bruge mine første erfaringer, hvis du selv skal afsted for første gang – eller endnu ikke kender byen ud og ind. For vores eget vedkommende er der i alt fald linet op til både Café Paris, kanalrundfart og Museum für Kunst und Gewerbe næste gang, vi skal besøge byen.

Læs mere på om alt det, som Hamborg kan tilbyde på hamburg-tourism.de.

 

 

voksenlivsstil-sponsHamburg Marketing GmbH havde været så venlige at invitere mig til at komme på besøg og opleve byen.
Program og aktiviteter var valgt af os selv, og alle ord og holdninger er mine egne.

 

På Hjerting Badehotel

Hjerting_badehotel-billeder
De sidste fire dage har Hr. Hylleborg og jeg nydt livet i det dejlige danske sommerland, nærmere betegnet på Hjerting Badehotel.

Lad mig afsløre det med det samme – Hjerting er ikke ligefrem en metropol. Det er en lille gammel by, som efterhånden er blevet til en forstad til Esbjerg, hvor du ikke skal komme for at “se og blive set”. Her skal man nyde den fantastisk smukke natur – og ikke mindst badehotellet, som er centrum for den badeby, man arbejder på at bygge op, med strandpromenade og måske også en kommende Esbjerg Strand og en lystbådehavn, i fremtiden.

Hjerting Badehotel er et sted, der tydeligvis har fokus på kvalitet, lige fra de gode råvarer, over indretningen, til den meget imødekommende service. Jeg elsker, at der er kælet for detaljerne, og at jeg fx kan få en ordentlig kop te, Hansen Is, godt brød og hjemmelavet marmelade til morgenmaden. Det er ikke overdrevet luksus (hvem gider også det?), men tingene er i orden og gennemtænkte, der er rart at være, og personalet er søde og glade.

Her kan man nyde ægte dansk badehotelstemning på et sted, som drives af et ægtepar, der tydeligvis har lagt sjæl og hjerte i at gøre hotellet til en gennemført lækker oplevelse. Som du sikkert kan se på mine billeder (klik, hvis du vil se dem lidt større), er indretningen klassisk og varm, hvor man virkelig kan hygge sig i de små stuer og kroge, der er skabt.
Jeg sidder fx lige her og skriver dette indlæg:

IMG_7639

Man spiser rigtigt godt på stedet, både i Brasseriet, men selvfølgelig i særdeleshed på gourmetrestauranten (husk at bestille bord i forvejen), der er på et meget højt niveau og er optaget i White Guide over Danmarks bedste restauranter.

IMG_7653

Fra badehotellet sidder man og nyder udsigten direkte ud til Ho Bugten. Selvom der er en vej mellem hotellet og stranden, kan man ikke klage over beliggenheden.

hjerting-promenaden

Selve strandpromenaden er selvfølgelig centrum for aktiviteter og badegæster, og alskens kørertøjer, der cruiser om aftenen, men bevæger man sig videre mod nord kommer man ud i et stille og meget naturskønt område med en bred strand og klitter med lyng, graner, hyben og vilde blomster. Vi har virkelig nydt strækningen til både gå- og løbeture de sidste dage.

Fra Hjerting tager det ingen tid at køre til Esbjerg og smutte med færgen over til skønne Fanø. Sejlturen tager 10 minutter, og koster 45 kr. for en retur (så det er ikke økonomien, der skal stå i vejen for et smut derover). På ingen tid er man i et mere pulserede, men stadig hyggeligt og smagfuldt, sommerland med masser af butikker og cafeer. I Nordby lejede vi et par cykler og tog turen på de ca. 13 km. hver vej til Sønderho med alle de gamle huse, udsigt til vadehavet og den smukkest tænkelige strand.

cykel-fanoe

IMG_7625

Fra Hjerting er der også kun omkring 30 km. til Danmarks ældste by, Ribe. Jeg mindes ikke at have været der før, og jeg blev virkelig overrasket over, hvor flot og velbevaret byen er. Der er en særlig stemning i den lille by med de mange gamle huse og bygninger med Domkirken i centrum og med Ribe Å, der løber i fire forgreninger gennem byen. Vi tog turen op i kirketårnet med et lille museum undervejs, hvor vi bl.a. lige fik genopfrisket lidt årstal på Ansgar og reformationen (1536). Ansgar byggede (måske) den første kirke på stedet omkring år 860. Nu skriver jeg det her, så der er en lille bitte chance for, at jeg husker det.
Som du nok fornemmer har det været fire dejlige dage, hvor vi virkelig har nydt hotellet, naturen og de små ture i området. Hjerting Badehotel kan bestemt anbefales herfra til fx en lækker og afslappende forlænget weekend.

hjerting-badehotel

 

hjerting

Varme hilsner fra Berlin

kreuzberg-berlin

Jeg er lige nu på weekendtur i Berlin, hvor temperaturen de sidste par dage har ligget omkring de 35 grader. Vildt varmt, men stadig utroligt dejligt. Det er kun anden gang, jeg er her, men jeg synes, byen er både venlig, afslappende og hyggelig at være. Et godt mål for en weekendtur med bare 55 minutters flyvetur fra Kbh.
Varmen betyder bare, at vi sætter tempoet endnu mere ned og drysser rundt og nyder det. Og hvis jeg ser lidt småopløst ud på billedet, ved du hvorfor. Vi går rundt i en sauna!

I går var vi i det hyggelige og rolige Kreuzberg, hvor cafeer og beværtninger ligger side om side, og hvor der en dejlig stemning langs floden. Der var endda marked med musik og glade dage fredag eftermiddag. Her er det virkelig skønt bare at gå og hænge ud.

I morges var vi friske og startede dagen med en løbetur i Tiergarten, hvor vi nød stilheden og oplevelsen af, at byen vågnede, mens vi kunne nyde egern, gæs og kaniner på turen. Jeg begynder at forstå konceptet med at løbe en morgentur i fremmede storbyer!

Derefter drog vi ind i det gamle Østberlin og så Stasi-museet. Måske ikke det mest muntre og underholdende, men en nødvendig påmindelse om, hvor skræmmende og modbydeligt det er, når en enkelt ideologi styrer, undertrykker, kontrollerer og overvåger en hel befolkning. Så grimt hele vejen igennem, men hvor er det godt, at borgere og organisationer sørgede for, at det hele blev bevaret til spot og spe.

På shoppingtur i Mitte og i varehuset KaDeWe – uden at købe noget. For er den idé egentlig efterhånden ikke røget en tur, nu hvor vi kan købe alt på internettet – og hvor København jo virkelig mere og mere tydeligt er et fashion-mekka? Ikke desto mindre var det hyggeligt at traske lidt rundt med manden min og spise en lækker chokoladekage MED marcipan oppe på toppen af KaDeWe. Varme eller ej!

I morgen står stadig åben,  og vi har nogle timer, før vi flyver hjem igen. Det kunne godt gå hen og blive til Helmut Newton museet, som ligger lige i nærheden af hotellet.

Håber, også I nyder weekenden derhjemme eller hvor I nu er 🙂

Sidste aften på Club La Santa

club-la-santa
Så blev det den sidste aften her på Club La Santa. Selvom det er en tilbagevendende begivenhed, at vi er en uge på Club La Santa et par gange om året, skal I ikke slippe for en lille hilsen hernede fra. Jeg kan jo næsten kun blive ved med at gentage, hvor godt det kan gøre at tage en uge ud, hvor der er tid til at træne, spise sundt, slappe af, læse, gå ture og nyde solen og livet. Jeg træner ikke fanatisk eller ekstremt på nogen måde, og jeg lever ikke slavisk sundt hver eneste dag, men jeg vil gerne holde mig rimeligt fit, slank og sund, både for mit helbred og min velvære, men helt ærligt da også for at se pæn ud og have det godt med mig selv.

Jeg har selvfølgelig også hygget mig med at blogge lidt undervejs hernede, har benyttet lejligheden til at teste solcremer, og jeg har fået læst en del og anmeldt den første bog (Læs om Baseret på en sand historie her).

club-la-santa-blog

Tilbage til træningen, som denne gang var lidt ekstra tiltrængt, fordi jeg ikke har været helt så flittig som normalt med løbetræningen og i fitnesscentret, og så kan en uge på Club La Santa altså virkelig give et kæmpe boost og det los bagi, som man trænger til.

Bare én uge – og det kan man jo også sagtens sætte sig for at gøre derhjemme – gør underværker! 

En uge med fokus på kost og motion betyder for mit vedkommende, at jeg har fået godt gang i kroppen igen (av, av), der er røget 1 kg (fedt, er jeg sikker på), og jeg føler mig noget mere fit og strammet op. Det bliver helt sikkert sjovere og mere motiverende nu at komme hjem og få yderligere gang i løbetræningen. Lidt mere vægttræning har jeg også besluttet mig for, at der skal fokus på, nu hvor jeg kan mærke (og faktisk også se) flere af mine muskler lidt mere igen.

Vi har virkelig givet den gas denne gang. Op hver dag til morgenløb kl. 8.15, og så har der været rigtigt mange gode hold fordelt på hele dagen. Blandt meget andet Pilates, Absolute Abs, TRX, BodyCombat og Fitball, som det for mit vedkommende er blevet til en del timer af i denne uge. Vi er begge blevet lidt bidte af TRX, og er faktisk ved at bestille et sæt TRX stropper hjem til at sætte op derhjemme. Det er noget af det gode her på Club La Santa, at man bliver motiveret til at prøve nye ting og udvikle sin træning.

Og er min kære mand ikke lige at finde, så er det bare at smutte ned på windsurf-stationen!

surf-la-santa

Ind imellem de mange tilbud er det bare at tage en slapper og hvile de ømme muskler, måske nappe en bog mere, få tæsk på den nye minigolfbane, gå eller cykle en tur. Ikke de store kulturelle udfordringer, men til gengæld en helt uge med fokus på det fysiske velvære og afslapning. Og der er noget for alle; Folk i alle aldre og størrelser og på forskellige træningsniveauer – fra de professionelle atleter og triatleter, til motionister og småbørn og efterhånden er det også kommet et ret omfattende program for seniorerne.

Nu skal jeg hjem og fortsætte den gode stil, selvfølgelig mere modereret og i en normal hverdag, men med ny energi og motivation – og lige i en tand bedre form ♥

club-la-santa-uge