Tag Archive for: mindre energi om vinteren

Rigtigt mange af os mærker vintertræthed i den mørke tid fra oktober til marts. For mit vedkommende sætter den typisk først ind i januar. Her i slutningen af februar begynder energien at spire igen, og så er det med at bruge den til at få til at avle endnu mere overskud. Her får du mine 7 råd til at få energien op efter vinteren! Først og fremmest at acceptere dét, der er – og tro på, at selv lidt er bedre end ingenting.

7 råd til at få energien op efter vinteren!

Nu er det tid til at energien vender tilbage – og måske endda kickstarte den ekstra med nogle få gode vaner.



Det er nogenlunde det samme hvert år for mig. Sådan ca. efter jul bliver jeg mindre energisk, mere træt, mere sulten, mere ugidelig, mindre inspireret. En slags vintertræthed, der hos mig heldigvis rammer sent på sæsonen. Nogle døjer i meget længere tid med mindre energi, og måske endda depression, så jeg er heldig. Men fælles for alle er, at marts er måneden, hvor det hele begynder at vende igen, og energien skal NOK vende tilbage.

Op at stå igen

Pludselig fik jeg øje på en ting hos mig selv – og måske en forklaring på, at der var et par ekstra kilo, der havde bidt fast. Jeg er jo blevet er ret horisontal type de sidste par måneder. Altså een, der er blevet alt for vild med at ligge ned! I sengen, i badekarret, på sofaen, liggende meditationer….ligge, ligge, ligge. Livet skal absolut nydes, men jeg jo må op at stå igen 🙂 ….Så:

◊ Jeg er begyndt at gå i cryokammer hos CryoVital. Dét giver energi og gang i kroppen!
◊ Jeg har ordnet have! Det giver friskhed og forårsfornemmelser at komme ud – og kroppen bliver kickstartet af praktisk arbejde.
◊ Jeg har besluttet at komme i gang – så nu er jeg er igen en lidt mere hyppig gæst i fitnesscentret og på løbebåndet.
◊ Min gigt i storetåen har slået mig lidt ud af kurs – og er også en super god undskyldning, hvis jeg skal være helt ærlig. En kort tur er bedre end ingen tur!

 

Her er min 7 bedste råd, når energien skal op igen

 

1. Accepter, hvor du er!

Noget af det vigtigste for mig er at acceptere, at tingene er, som de er. Mærk dig selv – slap af og sænk forventningerne!
For mange af os er energien bare lavere om vinteren, og det er der ikke noget unaturligt i. At klandre sig selv fjerner ikke problemet, men gør det tværtimod større.

 

2. Spis bedre

Noget af det bedste, som jeg kan bruge lidt fornyet overskud på, er at stramme op på kosten. Simpelthen gøre mere ud af det og spise sundt.
Dét er noget, som avler mere energi og glæde.

Der er noget om, at dét, du spiser i dag bestemmer, hvordan du har det i morgen. Og lykkes det ikke lige i dag, så bliver det måske bedre i morgen. 

3. Spring evt. et måltid over

Jeg har igennem årene hørt meget for, at jeg ikke har brug for at spise om morgenen (“morgenmaden er dagens vigtigste måltid”!). Jeg spiser, når jeg er sulten, og dermed har jeg, helt naturligt, fastet fra aften til næste dag til frokost.

Ny forskning viser, at faste virker sundhedsfremmende og livstidsforlængende – og at det i højere grad skyldes pausen mellem måltiderne end selve kalorierne.
Du behøver altså ikke en stor juicepakke eller at lide under flere dages faste. I følge professor Bente Klarlund kan man med fordel bare springe et eller to måltider over om dagen.

Igen vil jeg henvise til punkt 1 – mærk dig selv og gør det, der føles bedst for dig.

 

4. Ryd op!

Noget af det, der virker godt for mig, når energi skal avle mere energi, er at få ryddet op. At få sorteret og smidt ud, ordnet et skab eller en skuffe.
Eller ordnet i vores små haver. Det giver en lethed og glæde at skabe orden – og kroppen kommer også lidt i gang.

 

5. Bevæg dig – bare en lille smule

Vi kommer ikke udenom det – mindre horisontal og mere i bevægelse! Kom ud i LYSET, bare nogle minutter hver dag gør underværker for energien.
For mig er det vigtigt at holde fast i, at lidt er bedre end ingenting. Ikke at lade det bedste stå i vejen for det næstbedste.
Bare fordi, jeg har en dårlig tå, kan jeg måske løbe en lille tur i stedet for at opgive helt. Og ti minutter med lidt træning hjemme på stuegulvet gør større underværker, end du aner. Der skal ikke meget til. Gåture er fantastiske!

Og skidt nu med, at det ikke bliver hver dag eller det store forkromede program. Alt er godt. Alt, hvad vi gør, er godt.

 

6. Træk vejret!

At trække vejret rigtigt giver mere energi! 90% af kroppens energi kommer fra ilt.

Det burde vel ikke være så svært, men det er først de senere år, at jeg selv for alvor har knækket koden til at trække vejret langsomt og dybt. For mig har yoga og guidede meditationer (kan anbefale den gratis app Nærvær) været gode til det, og nu giver det mig utroligt meget at kunne styre og være opmærksom på min vejrtrækning.

Når du trækker vejret optimalt, det vil sige rundt regnet 5 åndedræt i minuttet, så får du en optimal ydeevne for krop og sind, slapper bedre af og tænker mere klart.

7. Tag kosttilskud

Jeg kan mærke, at det gør en forskel, når jeg får taget mine kosttilskud regelmæssigt.

Mine vigtigste er: kalk (anbefalet af lægen efter overgangsalderen), fiskeolie, multivitaminer, kollagen, magnesium citrat, ekstra d-vitamin i vinterhalvåret (anbefalet for alle over 4 år af Fødevarestyrelsen).

Derudover, så er jeg en kæmpe tedrikker – det har nu ikke så meget med årstiden at gøre, men hvilket held, for te er vel nok den sundeste drik, du kan vælge. Fyldt med gode antioxidanter og næringsstoffer, og så stimulerer det fedtforbrændingen.

 

Der er lys forude! Nyd det, mærk dig selv, accepter dig selv – og husk, at selv små gode ting, du gør for dig selv, er nok! 

 

 

Ud af vintertrætheden

Måske kan du genkende det? For mig har de sidste par vintermåneder trukket tænder ud rent energimæssigt. Jeg har været t-r-æ-t, mindre initiativrig, har ikke orket/gidet så meget, haft mere appetit og har kun været ude og løbe 2 (!) gange i år. Til gengæld har jeg så gået rigtigt meget, hvilket min mand og jeg gør jævnligt hele året rundt uanset vejr. At få rørt sig bare lidt og få noget lys, tror jeg betyder meget.

Jeg blev til gengæld glad, da jeg læste en artikel AltforDamerne.dk med gode råd til at få mere energi. Det bedste var nemlig at læse, at det i følge kinesisk medicin er  naturligt at have mindre energi om vinteren og det bl.a. er godt at sove mere, træne mindre og tage forskellige tilskud. 
Jeg synes, det hjælper i sig selv at acceptere, at man har et lavere energiniveau om vinteren og i stedet fokusere på, at foråret er det tidspunkt, hvor vi har fornyet energi til at se muligheder og gå i gang med nye opgaver”.

Men nu er det som om, der er en lille smule forår i luften, er der ikke? Jeg kan mærke energien vende tilbage, jeg har ligefrem lyst til en søndagsløbetur, og til at få klare de opgaver, som jeg har udskudt de sidste par måneder.

drogens vital

For at sætte ekstra fut i forårsboostet er jeg nu begyndt på en lille Ginseng kur fra Drogens Vital (fås på kun Apoteket). Det kom nærmest som sendt fra himlen, da jeg for et par uger siden blev spurgt, om jeg kunne tænke mig at teste nogle af deres kosttilskud. Så jeg slog altså til og tager nu et dagligt boost af Ginseng Energikur og Multivitamin med urter. Begge dele mindsker træthed og ginseng styrker traditionelt den fysiske og metale præstationsevne.

Energikuren burde først virke efter tre uger, så om det er lyset og den lille temperaturstigning derude, ved jeg ikke, men allerede efter nogle dage mærker jeg i alt fald allerede et større fysisk og metalt overskud. Det er bare en gave i sig selv at komme ud af vintertrætheden!

Jeg prøver også, nu hvor jeg er i gang, Droges Vital D-vitamin tyggetabletter. De smager ligefrem godt (af appelsin), og D-vitamin er specielt godt, når man kommer lidt op i alderen, fordi det styrker optagelsen af kalk.

Drogens Vital laver i øvrigt også børnevitamin tyggetabletter (3-10 år), som jeg har hørt fra pålidelige kilder på hhv. 4 og 8 år skulle smage rigtigt godt af jordbær :-).